Ekspresja talentów - integracja uczniów słyszących i niesłyszących w Zespole Szkół Integracyjnych

Priorytet:
III. Wysoka jakość systemu oświaty
Działanie:
3.3 Poprawa jakości kształcenia
Poddziałanie:
3.3.4 Modernizacja treści i metod kształcenia- projekty konkursowe.
Termin realizacji:
10 września 2009 do 29 czerwca 2012
Wartośc projektu
- Kwota dofinansowania UE: 379 124,00
Grupa docelowa:
Projekt skierowany jest do 40 uczniów 2 pierwszych klas integracyjnych, w tym 30 uczniów słyszących i 10 uczniów niesłyszących.
Charakterystyka Projektu:
Ogólnym celem projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu rozwijającego komunikację pomiędzy młodzieżą słyszącą i niesłyszącą.
Cele szczegółowe:
- przygotowanie młodzieży do uczestnictwa w życiu społecznym,
- uwrażliwienie młodzieży na sztukę,
- poprawa sprawności fizycznej i świadomości własnego ciała,
- doskonalenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami,
- doskonalenie komunikacji między słyszącymi i niesłyszącymi poprzez naukę języka miganego, a następnie wykorzystywanie tego języka w zajęciach artystycznych.
Do realizacji projektu opracowany został innowacyjny program zajęć języka miganego oraz zajęć artystycznych.
Działania/przebieg Projektu:
- Promocja projektu
Opracowanie strony internetowej zawierającej informacje o działaniach podjętych w projekcie. Zostaną przygotowane materiały promocyjne dla uczestników projektu. W trakcie realizacji projektu będą odbywać się pokazy przedstawiające osiągnięte rezultaty dla społeczności szkolnej. - Rekrutacja uczestników
W ramach projektu zrekrutowanych zostanie 40 kandydatów do klas pierwszych roku szkolnego 2009/2010 zainteresowanych wzięciem udziału w projekcie. - Zajęcia z języka miganego
Wspólne zajęcia z języka miganego dla uczestników, podczas których zdobędą umiejętność porozumiewania się, co w efekcie pozwoli im przetłumaczyć spektakl teatralny dla wszystkich widzów. - Ekspresja i harmonia ruchu
Realizowane będą zajęcia z choreoterapii, muzykoterapii, pantomimy, ćwiczenia rytmiczno-taneczne, ćwiczenia gimnastyczne mające na celu doskonalenie poczucia rytmu, umiejętność ilustrowania muzyki ciałem, wspieranie sprawności ruchowej oraz doskonalenie komunikacji niewerbalnej w grupie. - Teatr z elementami biblioterapii
Przekazana zostanie ogólna wiedza o teatrze. Uczniowie nauczą się konstruować scenariusz, dobierać scenografię, lalki do spektakli pracując nad etiudami teatralnymi. - Sztuki plastyczne
Przygotowanie warsztatu młodego artysty, kompozycja, paleta barw, szkic, kompozycja, projektowanie- elementy architektury, grafika komputerowa, plakaty, projektowanie dekoracji. - Przedstawienia i wystawy prac uczestników
Każdy rok realizacji projektu będzie się kończył wystawą prac, fotografii i materiału filmowego dokumentujących realizację oraz postępy uczniów. Będą organizowane również przedstawienia teatralne przedstawiające umiejętności zdobyte w danym roku szkolnym.
Podczas wszystkich zajęć będzie wykorzystywany język migany jako tłumaczenie spektakli oraz komunikacja pomiędzy uczestnikami.
Działania prowadzone w trakcie trwania projektu posłużą do opracowania i publikacji podsumowującej projekt.
Planowane rezultaty:
Rezultaty twarde
- 40 uczestników projektu weźmie udział w 270 godzinach zajęć artystycznych i 172 godzinach zajęć z języka miganego, w ciągu trzech lat szkolnych,
- Przygotowane zostaną 3 spektakle teatralne oraz 3 wystawy prac uczestników,
- opracowany i wdrożony zostanie innowacyjny program nauczania języka miganego,
- opracowany i wdrożony zostanie innowacyjny program doskonalenia komunikacji poprzez zajęcia choreoterapii, teatralne i plastyczne.
Rezultaty miękkie - zwiększenie poczucia bezpieczeństwa oraz samoakceptacji uczestników,
- poprzez uczestnictwo w zajęciach zmniejszy się stan frustracji, agresywnych zachowań uczestników,
- uczniowie uwrażliwią się na sztukę i rozwiną talenty,
- uczniowie podniosą poziom komunikacji, sprawność ruchową oraz udoskonalą umiejętności współdziałania w grupie i wyrażania swoich potrzeb.
Realizacja projektu przełoży się na rozwój kompetencji artystycznych, komunikacyjnych oraz interpersonalnych uczestników.
Informacje podstawowe:
Realizator:
Zespół Szkół Integracyjnych
ul. Nowodworska 78/82
54-438 Wrocław
tel.: (071) 357-31-71
Strona internetowa realizatora Projektu:
www.ekspresja-talentów.pl
Osoba do kontaktu w Wydziale Edukacji UM Wrocławia:
Monika Płoszaj
(0-71) 777 94 35