Akademia Uczniowska. Projekty matematyczno-przyrodnicze w gimnazjach
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Priorytet:
PO KL - III Wysoka jakość systemu oświaty
Działanie/Poddziałanie
3.3.4 Modernizacja treści i metod kształcenia
Podmioty uczestniczące w projekcie, dla których organem prowadzącym jest Miasto Wrocław:
Gimnazjum nr 1 Gimnazjum nr 24
Gimnazjum nr 2 Gimnazjum Dwujęzyczne nr 26
Gimnazjum nr 7 Gimnazjum nr 27
Gimnazjum nr 13 Gimnazjum nr 28
Gimnazjum nr 14 Gimnazjum nr 29
Gimnazjum nr 16 Gimnazjum nr 30
Gimnazjum nr 17 Gimnazjum nr 31 w ZS 3
Gimnazjum nr 18 Gimnazjum nr 34
Gimnazjum nr 21 Gimnazjum nr 38
Gimnazjum nr 23 Gimnazjum nr 47 w ZS 13
Termin realizacji: grudzień 2009 – kwiecień 2014
Budżet/kwota dofinansowania:
- całkowita wartość projektu 18.344.001 zł
Charakterystyka Projektu: Celem głównym "Akademii Uczniowskiej" jest podniesienie efektywności nauczania w 360 szkołach gimnazjalnych za pomocą skutecznych programów kształcenia kompetencji kluczowych na lekcjach przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i na zajęciach szkolnych kół naukowych, co zaowocuje lepszymi wynikami w nauczaniu i częstszym wyborem przez uczniów ścieżek edukacyjnych, a w przyszłości karier zawodowych związanych z przedmiotami matematyczno – przyrodniczymi.
Działania/przebieg Projektu: W ramach projektu przez trzy lata nauki w gimnazjum uczniowie będą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych na specjalnych kołach naukowych, zajmujących się wybranymi przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi. Gimnazjaliści zapoznają się z technikami eksperymentalnymi, zaplanują i przeprowadzą zgodnie z procedurą naukową: obserwacje, eksperymenty i projekty zespołowe, dotyczące wybranych części materiału związanych z realizacją podstawy programowej nauczania. Uczniowie z różnych województw pracujący nad tym samym zagadnieniem będą współpracowali on-line. Wykonane przez nich eksperymenty, obserwacje i projekty będą prezentowane na forum szkoły oraz na specjalnie przygotowanej platformie internetowej. Poza pracą w kołach naukowych uczniowie będą też mogli odwiedzić ośrodki akademickie organizujące festiwale nauki. Dla nauczycieli w ramach projektu przygotowano stacjonarne i internetowe szkolenia, wykorzystujące metody coachingu, a dotyczące przygotowywania obserwacji i eksperymentów, prowadzenia projektów uczniowskich, motywowania do nauki, udzielania informacji zwrotnej oraz stosowania technik IT.
Planowane rezultaty:
Rezultaty twarde:
- 33.600 uczniów zostanie objętych zajęciami przedmiotowymi rozwijającymi kompetencje kluczowe
- 25.200 uczniów weźmie udział w szkolnych kołach naukowych
- Ponad 20.160 uczniów (60% ogółu) przeprowadzi co najmniej jeden projekt uczenia innych i opublikuje go w Internecie
- 25.200 uczniów weźmie udział w wycieczkach edukacyjnych
- Powstanie 2160 szkolnych kół naukowych w czasie trwania całego projektu
- 26 880 uczniów ukończy projekt (80 %).
Rezultaty miękkie:
- Podniesienie poziomu kompetencji kluczowych uczniów w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych i ICT
- Zwiększenie zainteresowania uczniów przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi i wyborem dalszej kariery edukacyjnej związanej z tymi przedmiotami i budowaniem społeczeństwa wiedzy
Projekt jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie we współpracy z Międzynarodowym Instytutem Biologii Molekularnej i Komórkowej oraz Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności.
Osoba do kontaktu w Wydziale Edukacji UM Wrocławia:
Sylwia Gachowska
Tel. (71) 777 76 40