Przebudowa ul. Żmigrodzkiej we Wrocławiu w ciągu drogi nr 5
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport.
Tytuł Projektu:
Przebudowa ul. Żmigrodzkiej we Wrocławiu w ciągu drogi nr 5
Nr projektu
SPOT/2.2/28/04
Priorytet 2
Bezpieczniejsza infrastruktura drogowa.
Działanie 2.2
Usprawnienie przejazdów drogami krajowymi przez miasta na prawach powiatu.
Nr umowy o dofinansowanie projektu:
Umowa nr 49/05 podpisana przez Jana Ryszarda Kurylczyka – Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rafała Dutkiewicza – Prezydenta Wrocławia
Opis:
Ulica Żmigrodzka we Wrocławiu położona w korytarzu Sieci TEN-T znajduje się w ciągu drogi krajowej nr 5 na międzynarodowym szlaku komunikacyjnym łącząc północ z południem Europy. Obecnie stanowi element podstawowego układu komunikacyjnego miasta doprowadzającego ruch z północnych rejonów aglomeracji Wrocławia i z woj. Wielkopolskiego do centrum miasta oraz dalej do węzła autostradowego. W otoczeniu drogi znajdują się w większości tereny przemysłowe i częściowo wysoka zabudowa mieszkaniowa. Wzdłuż ul. Żmigrodzkiej biegną tory tramwajowe, których pętla znajduje się przy centrum handlowym „MARINO” (ul. Paprotna). Ten ważny fragment układu transportowego miasta znajduje się w bardzo złym stanie technicznym. Zły stan nawierzchni powoduje zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników drogi ogranicza jej przepustowość, powoduje nadmierne zużycie paliwa oraz jest źródłem hałasu i drgań negatywnie odziaływujących na warunki sanitarne mieszkańców.
W ramach Projektu zostanie przebudowana ul. Żmigrodzkiej na odcinku od ul. Irysowej do Bałtyckiej polegająca na dobudowaniu drugiej jezdni po stronie zachodniej ul. Żmigrodzkiej.
Planowane prace (roboty budowalne) przewidują: budowę drugiej jezdni na odcinku od ul. Bałtyckiej do ul. Irysowej (dł. 1,8 km), budowę 3 km chodnika (szer. 3,0 m) i 2,2 km ścieżki rowerowej (szer. 3,5 m), przebudowę torowiska tramwajowego (dł. 0,802 km), ponadto przewiduje się przebudowanie 2 przejazdów kolejowych oraz 6 zatok autobusowych.
Korzyści dla mieszkańców:
- zwiększenie bezpieczeństwa poprzez zmniejszenie ilości wypadków drogowych,
- poprawa dostępu do infrastruktury technicznej wszystkich użytkowników drogi krajowej nr 5 oraz mieszkańców aglomeracji,
- rozwój terenów inwestycyjnych,
- poprawa płynności ruchu drogowego przez to zwiększenie przepustowości i skrócenie czasu przejazdu,
- poprawa obsługi komunikacyjnej a w szczególności uporządkowanie i usprawnienie komunikacji tranzytowej,
- uporządkowania i usprawnienie komunikacji miejskiej,
- poprawy parametrów technicznych drogi oraz dostosowanie jej do norm unijnych,
- zmniejszenia uciążliwości wywołanej hałasem i wibracjami i spalinami
Środki finansowe, wysokość dofinansowania (zgodnie z umową o dofinansowanie/ ostatnim aneksem):
- Łączna wartość inwestycji – 37 315 568,52 PLN
- Kwota dofinansowania – 14 350 250,99 PLN
(48.11% wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu)
Terminy realizacji (zgodnie z umową o dofinansowanie):
- Rozpoczęcie: II kwartał 2005
- Zakończenie: II kwartał 2007
Wizualizacja 1, Wizualizacja 2, Wizualizacja 3, Wizualizacja 4
Ostateczny kształt inwestycji może się w niektórych szczegółach różnić od tych pokazanych na wizualizacji.
Szczegółowe informacje na temat możliwości ubiegania się o dofinansowanie ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej można znaleźć na stronach internetowych:
- Serwisu informacyjnego www.funduszestrukturalne.gov.pl
- Sektorowego Programu Operacyjnego Transport www.spot.gov.pl
- Portalu Unii Europejskiej www.europa.eu.int