Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Kontakt

Urząd Miejski Wrocławia
50-141 Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8
tel. +48 71 777 77 77, faks +48 71 777 86 55
e-mail: kum@um.wroc.pl

Zasady i godziny obsługi Klientów

Adres do e-doręczeń: AE:PL-95179-82549-VVTFT-27

Skrytka UMW na ePUAP-ie: /umwroclaw/SkrytkaESP

NIP 896-10-03-529 REGON 001094670 Identyfikator gminy TERYT: 026401 1

Strona internetowa Wrocławia: www.wroclaw.pl

Przebudowa Średnicowej Linii Tramwajowej Północ-Południe we Wrocławiu


 

Nr projektu 
Z/2.02/I/1.6/6/04

Priorytet 1 
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów.

Działanie 1.6 
Rozwój transportu w aglomeracjach.

Opis:
Ciąg ulic będący przedmiotem projektu: Świdnicka – Pl. Teatralny – Widok – Szewska – Grodzka, tworzy część Średnicowej Linii Tramwajowa Północ–Południe we Wrocławiu. Linia ta przebiega przez samo centrum zabytkowego Starego Miasta. Wąskie ulice, które prowadzą ruch międzydzielnicowy, nie są przystosowane do przenoszenia ruchu o dużym natężeniu.
Torowiska znajdują się w bardzo złym stanie technicznym a jego konstrukcja uniemożliwia poruszanie się po nim składów niskopodłogowych, dostosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych.
Jezdnie w przeważającej część zbudowane są z kostki kamiennej oraz kostki kamiennej drobnowymiarowej, z licznymi łatami z masy bitumicznej. Nawierzchnia chodników jest bardzo zróżnicowana pod względem zastosowanych materiałów i znajduje się w bardzo złym stanie technicznym. Pilnie wymagają remontu i przebudowy uwzględniającej wprowadzenie elementów ułatwiających poruszanie się osobom niepełnosprawnym. Kamienne krawężniki są w wielu miejscach zapadnięte. Dodatkowy problem stanowią nieuporządkowane obszary parkowania.
W wyniku realizacji przedsięwzięcia zostanie stworzona linia tramwajowa dostosowana – na długości 23,96 km – do ruchu nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych. Połączy ona południowe i północne krańce miasta Wrocławia, przebiegając jednocześnie w pobliżu dworców PKP i PKS.

W ramach projektu przeprowadzone zostaną następujące działania:

  • przebudowa i modernizacja istniejących torów tramwajowych w ciągu ulic Świdnicka – Pl. Teatralny – Widok – Szewska – Grodzka o dł. 1997 m, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii budowy torowisk, ze szczególnym uwzględnieniem redukcji wstrząsów i hałasu;
  • dobudowanie drugiego toru tramwajowego w ul. Widok (dł. 180 m), oraz budowa dodatkowego toru na pl. Teatralnym dla linii tramwaju zabytkowego (dł. 119 m) co umożliwi stworzenie dla niego postoju, którego w chwili obecnej w centrum Miasta nie ma;
  • przebudowa nawierzchni dróg na odcinkach, na których będzie odbywał się ruch kołowy (2305 m); w tym w ramach projektu przebudowane zostaną ulice przyległe do ciągu Świdnicka – Pl. Teatralny – Widok – Szewska – Grodzka (około 550 m): Łaciarska, Bożego Ciała, Św. Marii Magdaleny, Wita Stwosza, Świdnicka (od ul. Kazimierza Wielkiego do ul. Modrzejewskiej) wraz z Menniczą. Koszty przebudowy tych ulic ujęto w kategorii wydatków niekwalifikowanych;
  • przebudowa 4 sygnalizacji świetlnych
  • przekształcenie części ul. Szewskiej w ciąg pieszo – tramwajowy (na odcinku 830 m);
  • zakup 8 szt. niskopodłogowych, energooszczędnych tramwajów na potrzeby obsługi Linii Średnicowej (wagony o nowoczesnej linii nadwozia, zapewniające pasażerom – w tym osobom niepełnosprawnym – wysoki komfort jazdy oraz zwiększone bezpieczeństwo przy niskich kosztach utrzymania, oraz małej uciążliwości dla środowiska i mieszkańców miasta);
  • przebudowa jezdni i chodników oraz niezbędnej infrastruktury towarzyszącej; uwzględnia ona uwarunkowania historyczne, przestrzenno architektoniczne i konserwatorskie lokalizacji projektu

 

Korzyści dla mieszkańców:

  • zmniejszenia uciążliwości wywołanej hałasem i wibracjami i spalinami,
  • zwiększenie bezpieczeństwa poprzez zmniejszenie ilości wypadków drogowych,
  • poprawa obsługi komunikacyjnej i zwiększenie komfortu podróżowania,
  • poprawy parametrów technicznych drogi oraz dostosowanie ich do norm unijnych,
  • zwiększenie atrakcyjności turystycznej,
  • przystosowanie elementów pasa drogowego i tramwajów do potrzeb osób niepełnosprawnych;

 

Środki finansowe, wysokość dofinansowania (zgodnie z umową o dofinansowanie/ ostatnim aneksem):

  • Łączna wartość inwestycji – 118 988 939,13 PLN
  • Kwota dofinansowania – 46 636 355,54 PLN
    (50% wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu)

 

Terminy realizacji (zgodnie z umową o dofinansowanie):

  • Rozpoczęcie: II kwartał 2005
  • Zakończenie: III 2007

 

Materiały informacyjne o inwestycji - plik do pobrania w formacie .pdf

Wizualizacje

Przebudowa ul. Grodzkiej Wizualizacja 1 Wizualizacja 2 Wizualizacja 3
Przebudowa ul. Szewskiej  Wizualizacja 1 Wizualizacja 2  
Przebudowa ul. Świdnickiej  Wizualizacja 1    
Przebudowa pl. Teatralnego Wizualizacja 1    

 

Ostateczny kształt inwestycji może się w niektórych szczegółach różnić od tych pokazanych na wizualizacji.

Linki:

Powiadom znajomego