Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Kontakt

Urząd Miejski Wrocławia
50-141 Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8
tel. +48 71 777 77 77, faks +48 71 777 86 55
e-mail: kum@um.wroc.pl

Zasady i godziny obsługi Klientów

Adres do e-doręczeń: AE:PL-95179-82549-VVTFT-27

Skrytka UMW na ePUAP-ie: /umwroclaw/SkrytkaESP

NIP 896-10-03-529 REGON 001094670 Identyfikator gminy TERYT: 026401 1

Strona internetowa Wrocławia: www.wroclaw.pl

Zintegrowany System Transportu Szynowego – etap IV

Nr umowy o dofinansowanie:

Umowa nr  FENX.03.01-IP.02-0050/24-00 z dnia 07.07.2025 r.

Źródło finansowania:

Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
Priorytet FENX.03 Transport miejski
Działanie FENX.03.01 Transport miejski

Opis i zakres rzeczowy Projektu:

We Wrocławiu od wielu lat prowadzone są działania na rzecz rozwoju transportu szynowego i jego integracji z innymi podsystemami komunikacji, tak aby stworzyć spójną zrównoważoną sieć transportu publicznego. Mając na uwadze powyższe władze Wrocławia podjęły decyzję o realizacji kolejnego, IV już etapu szerszego przedsięwzięcia pt. „Zintegrowany System Transportu Szynowego na terenie Wrocławia” Projekt składa się z trzech zadań inwestycyjnych:

  • Zadanie 1.Budowa trasy tramwajowej na osiedle Swojczyce wraz z budową nowych mostów Chrobrego we Wrocławiu.
  • Zadanie 2.Budowa mijanki tramwajowej przy ul. Przyjaźni.
  • Zadanie 3. Przebudowa węzła przystankowego Dubois-Drobnera

Pierwsze zadanie obejmuje budowę trasy tramwajowej na osiedle Swojczyce wraz z nowymi Mostami Chrobrego. W pierwszym etapie (2021–2023) powstały dwa mosty – Południowy (153,51 m) i Północny (75,3 m), z wydzielonym torowiskiem, jezdniami, chodnikami i drogami rowerowymi. W drugim etapie planowana jest budowa 3,4 km trasy tramwajowo-autobusowej między pętlami Sępolno i Swojczyce, z 15 przystankami, systemem ITS, parkingami P&R i B&R oraz infrastrukturą rowerową i pieszą.

Drugie zadanie to budowa mijanki tramwajowej przy ul. Przyjaźni, która usprawni ruch tramwajowy poprzez dobudowę ok. 65 metrów drugiego toru. Inwestycja obejmuje także przebudowę sieci technicznych, odwodnienia oraz przesadzenia drzew i zagospodarowanie wód opadowych.

Trzecie zadanie dotyczy przebudowy węzła przesiadkowego Dubois–Drobnera. Obejmuje ono modernizację torowiska (ok. 500 m), układu przystanków, jezdni, chodników i dróg rowerowych. Powstaną dwa podwójne przystanki tramwajowo-autobusowe, które skrócą czas przesiadek i zwiększą funkcjonalność węzła.

Uzupełnieniem zakresu Projektu będą działania informacyjno – promocyjne oraz działania edukacyjne zmierzające do podniesienia świadomości mieszkańców na temat wykorzystania środków UE na działania związane z rozwojem zrównoważonego transportu publicznego.

Grupy docelowe:

Grupą docelową projektu są osoby korzystające z szynowego transportu zbiorowego na terenie Wrocławia, tj. mieszkańcy Wrocławia, studenci i uczniowie, osoby dojeżdżające z gmin ościennych do pracy, szkoły, na uczelnię, do przychodni/szpitala, miejsc kultury (muzea, teatry, kina) oraz turyści.

Cele i efekty projektu:

Celem głównym Projektu jest rozwój zrównoważonego, sprawnego, efektywnego, inteligentnego i bezpiecznego systemu transportu publicznego na terenie Wrocławia dostępnego dla wszystkich użytkowników.

Osiągnięcie celu głównego Projektu będzie możliwe dzięki wyznaczeniu skorelowanych z nim celów szczegółowych:

  • ograniczenie negatywnego wpływu transportu publicznego na środowisko: hałasu oraz poziomu zanieczyszczeń powietrza,
  • skrócenie czasu podróży,
  • zwiększenie liczy osób podróżujących komunikacją transportu publicznego,
  • ograniczenie liczby przewozów indywidualnym środkiem transportu,
  • poprawa płynności ruchu dla pojazdów transportu publicznego,
  • poprawa bezpieczeństwa i ochrony w zakresie transportu publicznego,
  • poprawa dostępności transportu publicznego dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Efektem realizacji projektu będzie poprawa jakości życia mieszkańców Wrocławia, zwłaszcza osób zamieszkujących obszary znajdujące się w bezpośredniej strefie jego oddziaływania. Komfort codziennego funkcjonowania wzrośnie dzięki utworzeniu nowego połączenia komunikacji miejskiej z centrum miasta, ograniczeniu uciążliwości związanych z natężeniem ruchu samochodowego oraz zapewnieniu dostępu do różnych form transportu, takich jak tramwaje, autobusy, rowery czy kolej. Projekt przyczyni się również do skrócenia czasu podróży i usprawnienia przejazdów w całym mieście.

Dodatkowymi efektami realizacji projektu będą wzrost atrakcyjności Wrocławia jako miejsca do życia, pracy i nauki, zwiększenie jego potencjału inwestycyjnego oraz wzmocnienie wizerunku miasta jako nowoczesnego, przyjaznego mieszkańcom i rozwijającego się w sposób zrównoważony.

Wskaźniki produktu:

W efekcie realizacji projektu zaplanowano realizację n/w wskaźników:

  • Długość wybudowanych linii tramwajowych – 3,812 km toru pojedynczego
  • Długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii tramwajowych – 1,454 km toru pojedynczego
  • Liczba wybudowanych obiektów „parkuj i jedź" – 1 szt.
  • Liczba miejsc postojowych dla osób z niepełnosprawnościami w wybudowanych, przebudowanych lub doposażonych obiektach „parkuj i jedź” – 7 szt.
  • Liczba przebudowanych i rozbudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 2 szt.
  • Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 1 szt.
  • Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) – 1 szt.
  • Liczba wybudowanych obiektów „Bike&Ride” – 3 szt.
  • Liczba stanowisk postojowych w wybudowanych obiektach „Bike&Ride” – 30 szt.

Wskaźniki rezultatu:

  • Liczba pojazdów korzystających z miejsc postojowych w wybudowanych, przebudowanych lub doposażonych obiektach „parkuj i jedź” - 18 144 szt.
  • Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych i linii metra – 3 249 600 użytkowników
  • Emisja CO2 w transporcie pasażerskim: 408,5 t ekwiwalentu CO2/rok

Środki finansowe, wysokość dofinansowania, zgodnie z umową o dofinansowanie:

Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie:

  • całkowita wartość projektu wynosi 338 515 422,45 PLN
  • wydatki kwalifikowalne: 249 272 348,28 PLN
  • wartość dofinansowania: 189 764 227,64 PLN

Jednostka Gminy zaangażowana w realizację projektu:

W imieniu Gminy Wrocław za rzeczową realizację projektu odpowiada:

Informacje na temat możliwości ubiegania się o dofinansowanie ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej można znaleźć na stronach internetowych:

https://www.feniks.gov.pl/

http://www.mapadotacji.gov.pl/

http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/

#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie

W celu zapewnienia realizacji projektów w sposób etyczny, jawny i przejrzysty, Instytucja Zarządzająca Programem Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021 - 2027 (FEnIKS) udostępniła narzędzie  umożliwiające przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużyć finansowych dotyczących projektów w Programie FEnIKS.

Wszelkie nieprawidłowości można zgłaszać za pośrednictwem adresu e-mail: naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl lub rownosc.feniks@mfipr.gov.pl albo poprzez elektroniczny system zgłoszeń za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej https://www.feniks.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/zglaszanie-nieprawidlowosci/, na której znajduje się więcej informacji na temat mechanizmu.

Ponadto istnieje możliwość zgłaszania podejrzenia o niezgodności projektu lub działań podmiotu wdrażającego projekt z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13.12.2006 r. lub Kartą Praw Podstawowych Unii Europejskiej z dnia 6.06.2016 r.

Sygnały, zgłoszenia lub skargi mogą zostać przekazane przez osoby fizyczne (uczestników projektu lub ich pełnomocników i przedstawicieli), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, stronę społeczną (stowarzyszenia, fundacje) za pomocą:

  1. poczty tradycyjnej - w postaci przesyłki listowej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa,
  2. skrzynki nadawczej ePUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Centrum Unijnych Projektów Transportowych lub z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej, o których mowa w ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045, z późn. zm.),formularza internetowego e-Nieprawidłowości, dostępnego na stronie www.feniks.gov.pl,
  3. mechanizmu sygnalistycznego rozumianego jako dedykowany adres e-mail: rownosc.feniks@mfipr.gov.pl lub naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl, doręczenia osobistego do kancelarii Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub kancelarii Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa.

Instytucja Pośrednicząca:

Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa

Powiadom znajomego