Spójna sieć tras rowerowych we Wrocławiu dla mieszkańców miasta i aglomeracji wraz z budową infrastruktury towarzyszącej – etap I
Nazwa projektu:
Spójna sieć tras rowerowych we Wrocławiu dla mieszkańców miasta i aglomeracji wraz z budową infrastruktury towarzyszącej – etap I
Nr umowy o dofinansowanie:
FEDS.03.01-IZ.00-0009/24 z dnia 29.05.2025 r.
Źródło finansowania:
Priorytet nr 3 „Fundusze Europejskie na rzecz mobilności miejskiej Dolnego Śląska”
Działanie nr 3.1 „Ekotransport miejski i podmiejski - ZIT”
Programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021–2027
Opis projektu:
Przedmiotem Projektu jest budowa nowych i modernizacja istniejących dróg dla rowerów w Gminie Wrocław (o długości 6,43 km), zlokalizowanych na terenie ZIT WrOF w celu wspierania zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej oraz zapewnienia ciągłości komunikacyjnej w układzie wewnątrzmiejskim Wrocławia.
Zaplanowano do realizacji:
- Budowa drogi dla rowerów w ul. Suchej;
- Budowa drogi dla rowerów w ul. Jedności Narodowej, Rychtalskiej i Poniatowskiego;
- Przebudowa drogi dla rowerów w ul. Legnickiej od ul. Rybackiej do pl. Jana Pawła II;
- Przebudowa drogi w ul. Hubskiej w celu wydzielenia drogi dla rowerów;
- Przebudowa drogi w ul. Sądowej w celu wydzielenia drogi dla rowerów;
- Przebudowa drogi w ul. Racławickiej w celu wydzielenia drogi dla rowerów;
- Budowa drogi dla rowerów w al. Armii Krajowej;
- Przebudowa drogi w ul. Dubois w celu wydzielenia drogi dla rowerów;
- Budowa drogi dla rowerów w ul. Mokronoskiej;
- Przebudowa drogi w ul. Żmigrodzkiej w celu wydzielenia drogi dla rowerów;
- Budowa ciągu pieszo-rowerowego w ul. Zabrodzkiej.
Grupy docelowe:
- Mieszkańcy Wrocławia i WrOF,, którzy do tej pory korzystali z roweru jako codziennego środka lokomocji oraz osoby, które w wyniku realizacji projektu zrezygnują z indywidualnego lub zbiorowego transportu i wybiorą komunikację rowerową w codziennych dojazdach do pracy, szkoły, na uczelnie, do innych usług publicznych;
- Osoby, które wybiorą rower, w tym rower miejski, aby skorzystać z niego jako środka transportu w celach rekreacyjnych i turystycznych;
- Osoby uprawiające sport oraz dbające o kondycję fizyczną;
- Piesi, w tym osoby niepełnosprawne, dla których w ramach projektu powstanie infrastruktura dostosowana do ruchu osób pieszych (ciągi pieszo-rowerowe, chodniki z oznaczeniami);
- Zmotoryzowani - kierowcy i pasażerowie samochodów osobowych, którzy zrezygnują z transportu samochodowego na rzecz roweru, co spowoduje segregację uczestników ruchu drogowego i przyczyni się do zmniejszenia ilości samochodów na drogach, a tym samym skróci czas podróży, zwiększy płynność jazdy i poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Cele projektu:
Celem głównym Projektu jest redukcja niskiej emisji transportowej oraz poprawa transportowej mobilności mieszkańców w ramach kompleksowej strategii promowania i rozwoju transportu rowerowego na terenie Wrocławia oraz obszaru ZIT WrOF.
Mając powyższe na uwadze projekt przyczyni się także do realizacji celów pośrednich w zakresie uzyskania efektów społecznych, środowiskowych oraz ekonomicznych:
- zwiększenie udziału komunikacji rowerowej na terenie Wrocławia oraz ZIT WrOF, dzięki poprawie jakości przejazdów rowerem na terenie Wrocławia i pomiędzy Wrocławiem a innymi gminami na terenie ZIT WrOF;
- budowa spójnego systemu infrastruktury transportu rowerowego - uzupełnienie komunikacji zbiorowej o dojazdy rowerowe zwiększa obszar jej oddziaływania. Uzupełnienie skraca czas dojazdu na przystanek oraz umożliwia dojazd w miejsca, w które komunikacja zbiorowa nie dociera;
- redukcja uciążliwości komunikacyjnych i poprawa stanu środowiska poprzez niższą emisję zanieczyszczeń powietrza, hałasu;
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego: zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego (poprzez wybór roweru jako środka lokomocji) oraz rozdzielenie ruchu samochodowego i rowerowego;
- poprawa jakości życia przez zwiększenie swobody wyboru środka transportu, zmniejszenie wykorzystania samochodów osobowych, promowanie jazdy rowerem.
Wskaźniki produktu:
- Wspierana infrastruktura rowerowa: 6,4 km
- Ludność objęta projektami w ramach strategii zintegrowanego rozwoju terytorialnego: 673.500 osób
- Wspierane strategie zintegrowanego rozwoju terytorialnego: 1 szt.
Wskaźniki rezultatu:
- Roczna liczba użytkowników infrastruktury rowerowej: 3.856.250 użytkowników
- Szacowana emisja gazów cieplarnianych: 55,28 t e CO2/rok
Środki finansowe, wysokość dofinansowania, zgodnie z umową o dofinansowanie:
- Całkowita wartość projektu: 21 579 230,04 PLN
- Kwota dofinansowania: 8 477 846,11 PLN
- Wkład własny: 12 532 924,93 PLN
Jednostka Gminy zaangażowana w realizację projektu:
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. (www.wi.wroc.pl)
Informacje na temat możliwości ubiegania się o dofinansowanie ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej można znaleźć na stronach internetowych:
http://www.mapadotacji.gov.pl/
http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/
#FunduszeUE
Uprzejmie informujemy o możliwości:
- pisemnego zgłaszania do Instytucji Zarządzającej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. oraz Kartą Praw Podstawowych Unii Europejskiej z dnia 26 października 2012 r.;
- zgłoszenia Instytucji Zarządzającej, m.in. za pomocą anonimowego formularza kontaktowego dostępnego na stronie internetowej Programu (https://funduszeuedolnoslaskie.pl/strona/6300-zglos-naduzycie), informacji o możliwości wystąpienia nadużycia finansowego, w tym konfliktu interesów lub korupcji.
Instytucja Zarządzająca:
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Wybrzeże Juliusza Słowackiego 12-14, 50-411 Wrocław