Inteligentny System Transportu „ITS Wrocław”

Nr projektu:
POIS.08.03.00-00-007/10
Nr umowy o dofinansowanie wraz z aneksami:
POIS.08.03.00-00-007/10-00
POIS.08.03.00-00-007/10-01
POIS.08.03.00-00-007/10-02
POIS.08.03.00-00-007/10-03
Cel projektu:
Celem projektu jest wzrost skuteczności i efektywności systemu transportowego Miasta Wrocławia.
Celami szczegółowymi Projektu ITS są:
- Usprawnienie ruchu samochodowego w mieście
- Usprawnienie ruchu pojazdów transport u publicznego
- Wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego
Przedmiot projektu:
Projekt ITS wraz z Podprojektem ZSTS oraz Projektem Uzupełniającym, stanowić będzie System ITS.
System ITS będzie narzędziem umożliwiającym służbom miejskim efektywną i skuteczną realizację polityki Gminy Wrocław w zakresie optymalizacji wykorzystania infrastruktury transportowej Wrocławia, dostarczając jednocześnie uczestnikom ruchu maksimum użytecznej informacji o warunkach ruchu i optymalnych sposobach przemieszczania się. System ITS będzie rozległym systemem informatycznym pozyskującym dane z drogowych urządzeń sterujących i pomiarowych oraz pojazdów transportu publicznego we Wrocławiu, przetwarzającym te dane w Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym i udostępniającym dane użytkownikom dróg, pasażerom transportu publicznego i innym instytucjom. Na podstawie pozyskanych i przetworzonych danych System ITS będzie optymalizował prace sterowników sygnalizacji świetlnej, sterował elektronicznymi tablicami tekstowymi na drogach i na przystankach transportu publicznego oraz wspomagał zarządzanie zdarzeniami w ruchu drogowym i transporcie publicznym.
Projekt ITS obejmuje następujące elementy składowe:
Zadanie 2.1. - Wdrożenie sterowania ruchem na wybranych ciągach komunikacyjnych miasta, w tym na wybranych skrzyżowaniach Wrocławia, w tym w otoczeniu Stadionu EURO 2012.
Zadanie 2.2. - Wdrożenie obszarowego sterowania ruchem (OSR) w obszarach O1 i O2;
Zadanie 2.3. - Wdrożenie Dynamicznej Informacji Przystankowej (DIP) na wytypowanych przystankach grupy PC;
Zadanie 2.4. - Wdrożenie podsystemu Informacji o Warunkach Ruchu (PERUCHU i INFO ITS);
Zadanie 2.5. - Wdrożenie podsystemu Informacji Parkingowej (ENPARK);
Zadanie 2.6. - Wdrożenie wideo-nadzoru na wytypowanych skrzyżowaniach (podsystem zarządzania zdarzeniami drogowymi ZZ);
Zadanie 2.7. -Wdrożenie funkcjonowania Centrum Zarządzania Ruchem w pełnym, niezbędnym dla realizacji całości Zadań 2.1. – 2.6., zakresie.
Ponadto w ramach projektu:
- wykonano stacje preselekcyjnego ważenia pojazdów w ruchu przy ul. Żmigrodzkiej,
Opolskiej, Średzkiej, Al. Karkonoskiej oraz Al. Jana III Sobieskiego
- rozbudowano systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na przystankach
komunikacji miejskiej
- rozbudowano kanalizację teletechniczną
- zmodernizowano posiadany przez MPK sp. z o.o. system łączności TETRA.
Produktami inwestycji będą:
Produktem przedmiotowego Projektu jest zbudowanie systemu zarządzania ruchem.
Środki finansowe, wysokość dofinansowania (zgodnie z Aneksem nr 3 do Umowy o dofinansowanie):
- Planowany całkowity koszt realizacji projektu UE – 95 468 026,03 PLN
- Maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych - 88 878 520,39 PLN
- Kwota dofinansowania nie większa niż – 75 546 742,33 PLN
Termin realizacji:
Rozpoczęcie: 02.09.2008 r.
Zakończenie: 31.12.2015 r.
Szczegółowe informacje na temat możliwości ubiegania się o dofinansowanie ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej można znaleźć na stronach internetowych:
Serwisu informacyjnego http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko http://www.pois.gov.pl
Portalu Unii Europejskiej http://europa.eu/index_pl.htm