Ulgi w spłacie niepodatkowych należności publicznoprawnych, mandatów karnych SM oraz kosztów egzekucyjnych
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | podatki, opłaty |
---|---|
E - usługa | nie |
Komórka odpowiedzialna | Wydział Zarządzania Należnościami |
Informacja |
Informacje na temat zasad i godzin obsługi Klientów zamieszczone są na stronie: Organizacja pracy Urzędu (https://bip.um.wroc.pl/artykul/376/51282/organizacja-pracy-urzedu). |
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wniosek można złożyć w następujący sposób:
- przesłać drogą elektroniczną za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP, pismem ogólnym: https://epuap.gov.pl/wps/myportal/strefa-klienta/katalog-spraw/opis-uslugi/pismo-ogolne-do-podmiotu-publicznego-nowe
- przesłać drogą pocztową na adres Urzędu,
- złożyć osobiście w siedzibie Urzędu:
- Kancelaria Ogólna UMW
pl. Nowy Targ 1-8
parter, pokój 5 - Filia Kancelarii UMW
ul. G. Zapolskiej 4
parter, sala nr 4, stanowisko 6,7 - COP
ul. Kotlarska 41 - COM I
ul. G. Zapolskiej 4,
sala nr 3, stanowisko 16, 17, 18 - Sekretariat WZN
ul. Kotlarska 41
I piętro, pokój 101
- Kancelaria Ogólna UMW
Rozpatrywanie wniosków:
Wydział Zarządzania Należnościami (https://bip.um.wroc.pl/contents/content/221/3204)
Dział Ulg
ul. Kotlarska 41
I piętro
tel. +48 71 777 73 51
faks +48 71 777 70 98
W sprawie ulgi w zakresie kosztów egzekucyjnych: Wydział Zarządzania Należnościami, Dział Egzekucji Należności Pieniężnych, ul. Bogusławskego 8,10.
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
- osoba fizyczna,
- osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą,
- osoba prawna,
- jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
Godziny przyjmowania klientów:
- Kancelaria UMW
poniedziałek - piątek 7.45 – 15:45 - COP
poniedziałek – piątek 8:00 – 17:15 - COM I
poniedziałek - piątek 8:00 – 15:15
Rodzaje ulg o jakie można się ubiegać:
- umorzenie w całości albo w części należności,
- odroczenie terminu spłaty należności (we wniosku należy wskazać datę, do której ma nastąpić odroczenie),
- rozłożenie na raty spłaty należności (we wniosku należy wskazać ilość, wysokość i termin uiszczania rat).
Uwaga: Możliwość odroczenia nie dotyczy kosztów egzekucyjnych powstałych w toku prowadzonego postępowania egzekucyjnego.
Udzielanie ulg na wniosek strony możliwe jest w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem strony, interesem publicznym, względami społecznymi lub gospodarczymi i podejmowane jest w ramach uznania administracyjnego. Udzielanie ulg w spłacie zobowiązań odbywa się w zgodzie z prawem Unii Europejskiej. Dział właściwy do rozpatrzenia wniosku na wniosek strony będącej przedsiębiorcą może udzielać ulg w spłacie zobowiązań, które stanowią pomoc de minimis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie). We wniosku należy określić rodzaj pomocy, o jaką strona występuje.
Opłaty:
Opłata skarbowa od wydanej decyzji wynosi 10 zł.
Uwaga: brak opłaty w przypadku wniosku o udzielenie ulgi z tytułu kosztów egzekucyjnych.
Opłatę skarbową można uiścić bezgotówkowo na konto Gminy Wrocław w PKO BP S.A. nr 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895.
Opłata skarbowa za złożenie w organie administracji publicznej dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wpisu lub kopii - 17,00 zł
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Sprawy z wniosków o udzielanie ulg, załatwiane są nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Tryb odwoławczy:
- Zgodnie z art. 127 Kodeksu postępowania administracyjnego od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
- Zgodnie z art. 141 Kodeksu postępowania administracyjnego na postanowienie organu służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
- Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
Wymagane wnioski i dokumenty:
- Pisemny wniosek wraz z uzasadnieniem oraz dokumentacją dowodową. We wniosku o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązania należy przedstawić swoją sytuację finansowo-ekonomiczną oraz powód, dlaczego należność nie może zostać zapłacona. Jednocześnie należy wskazać tytuł należności, okres, którego dotyczy ulga oraz rodzaj wnioskowanej ulgi.
- Dokumentacja dowodowa:
- W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną do wniosku należy dołączyć:
- opis aktualnej sytuacji finansowej i rodzinnej wnioskodawcy wraz z dokumentami potwierdzającymi wiarygodność przedstawionych informacji, w tym celu należy wypełnić druk „oświadczenia o stanie majątkowym” (plik do pobrania na dole strony),
- zaświadczenia o dochodach własnych i osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (odpowiednio: aktualne zaświadczenie z zakładu pracy, odcinek renty/emerytury, decyzja o przyznaniu zasiłku dla bezrobotnych i inne),
- kopie rachunków opłat eksploatacyjnych za mieszkanie lub inny zajmowany lokal,
- orzeczenia o przyznanej pomocy materialnej z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- opis innych posiadanych zaległości (kredyty, pożyczki, itp.),
- kserokopię mandatu karnego (dotyczy wniosku w sprawie udzielenia ulgi w zakresie mandatu SM),
- wszelkich innych dokumentów uzasadniających przyznanie ulgi (np. zaświadczenia lekarskie itp.).
- W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną, która jest przedsiębiorcą, oprócz informacji wyżej wskazanych do wniosku należy dołączyć:
- oświadczenie podmiotu o prowadzonej działalności gospodarczej (plik do pobrania na dole strony);
- zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i informacje finansowe za okres 3 ostatnich lat podatkowych sporządzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości w oparciu o przyjętą formę rozliczenia dochodów;
- informacje finansowe za najbardziej aktualny okres bieżącego roku – do dnia złożenia wniosku;
- wykaz przeterminowanych należności oraz zobowiązań publiczno- i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji;
- zaświadczenie/oświadczenie o otrzymanej/braku pomocy de minimis w ciągu minionych trzech lat (plik do pobrania na dole strony),
- zaświadczenie/oświadczenie o otrzymanej/braku pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie w ciągu minionych trzech lat (plik do pobrania na dole strony),
- w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis - formularz informacji, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (plik do pobrania na dole strony),
- w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie – informacje wynikające z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (plik do pobrania na dole strony), informacje o łączeniu, przejęciu lub powstaniu Wnioskodawcy w wyniku podziału (plik do pobrania na dole strony), oświadczenie Wnioskodawcy w zakresie ustalenia powiązań z innymi przedsiębiorstwami (plik do pobrania na dole strony).
- W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej do wniosku należy dołączyć:
- oświadczenie podmiotu o prowadzonej działalności gospodarczej (plik do pobrania na dole strony);
- dokumentację obrazującą kondycję finansową wnioskodawcy, w tym sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i start oraz informacja dodatkowa) za okres 3 ostatnich lat obrotowych sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości;
- informacje na temat wyniku finansowego uzyskanego w okresie bieżącego roku – do dnia złożenia wniosku (np. wstępna wersja bilansu, rachunków zysków i strat);
- wykaz przeterminowanych należności oraz zobowiązań publiczno- i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji;
- plan przychodów i wydatków na dany rok podatkowy;
- zaświadczenie/oświadczenie o otrzymanej/braku pomocy de minimis w ciągu minionych trzech lat (plik do pobrania na dole strony);
- zaświadczenie/oświadczenie o otrzymanej/braku pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie w ciągu minionych trzech lat (plik do pobrania na dole strony);
- w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis - formularz informacji, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (plik do pobrania na dole strony),
- w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie – informacje wynikające z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (plik do pobrania na dole strony), informacje o łączeniu, przejęciu lub powstaniu Wnioskodawcy w wyniku podziału (plik do pobrania na dole strony), oświadczenie Wnioskodawcy w zakresie ustalenia powiązań z innymi przedsiębiorstwami (plik do pobrania na dole strony).
- W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną do wniosku należy dołączyć:
W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) zgodnie z art. 37 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy właściwych informacji i załączników, o których mowa powyżej.
Złożenie wniosku o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązania zawierającego błędy (np. niepodpisanego, bez wymaganych załączników) skutkować będzie wezwaniem do ich usunięcia i tym samy wydłuży termin jego rozpatrzenia. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości w zakresie złożenia właściwych informacji oraz dokumentów zalecany jest kontakt telefoniczny.