Promocja turystyki biznesowej jako markowego produktu Wrocławia i Dolnego Śląska
Nr projektu:
Z/2.02/I/1.4/689/05
Opis:
Możliwości wzmocnienia pozycji Wrocławia i Dolnego Śląska jako miejsca spotkań wiążą się z rozwojem turystyki biznesowej. Stanowi ona obecnie niszę w sektorze turystyki, której zaletą jest wysoka dochodowość i perspektywa rozwoju. Wrocław posiada ogromny potencjał i atuty, które powinny uczynić z niego centrum kongresowe i jednocześnie przyczynić się do rozwoju turystyki biznesowej na terenie całego Dolnego Śląska. Projekt pozwoli wykorzystać największą zaletę Dolnego Śląska, jaką jest położenie geograficzne i dobre skomunikowanie z Zachodnią Europą.
Przedmiotem Projektu jest promocja Wrocławia i Dolnego Śląska jako centrum turystki biznesowej – sektora turystyki, który stanowi obecnie niszę, charakteryzującą się wysoką dochodowością i perspektywą rozwoju. Planuje się realizację następujących działań promujących miasto Wrocław i Dolny Śląsk jako centrum turystyki biznesowej:
- budowa otwartego portalu internetowego dotyczącego turystyki biznesowej,
- promocja miasta i regionu w internecie,
- promocja w prasie i magazynach branżowych,
- udział w zagranicznych targach turystyki biznesowej,
- podróże studyjne dziennikarzy i tour-operatorów,
- opracowanie i rozprowadzenie materiałów promocyjnych o mieście i regionie (filmu, prezentacji multimedialnej, katalogu oraz broszur),
- organizacja warsztatów roboczych za granicą,
- marketing bezpośredni i warsztaty robocze we Wrocławiu,
- spotkania związane z Programem Ambasadorów.
Realizacją wyżej opisanych zadań zajmuje się fundacja Convention Bureau - Wrocław, która wygrała konkurs na realizację projektu zorganizowany przez Gminę.
Planuje się, że realizacja Projektu przyciągnie do Wrocławia i na Dolny Śląsk organizatorów konferencji i kongresów, dzięki czemu zostanie wykorzystany istniejący potencjał miasta i regionu do organizowania tego typu imprez. Wymaganymi standardami w tym zakresie są: duża sala konferencyjna (wystawiennicza) oraz hotel o wysokim standardzie, a często także powierzchnia wokół centrum wystawowego. Wrocław, może zaoferować odpowiednio dużą powierzchnię wystawienniczą – w Hali Stulecia oraz noclegi w hotelach o wysokim standardzie. Ponadto miasto posiada atuty, które przyciągają do miasta organizatorów tego typu imprez biznesowych, należą do nich: baza naukowa, duża liczba firm, dostępność komunikacyjna, oferta kulturalna, artystyczna i atrakcyjność krajobrazu miejskiego z licznymi zabytkami.
Głównym celem Projektu jest wzrost znaczenia turystyki biznesowej jako czynnika stymulującego rozwój gospodarczy Wrocławia i Dolnego Śląska.
Szczegółowe cele Projektu są określone następująco:
- wzrost udziału turystyki biznesowej w turystyce ogółem,
- wzrost liczby imprez biznesowych organizowanych we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku,
- zwiększenie liczby turystów z kraju i z zagranicy przyjeżdżających do Wrocławia w celach służbowych,
- wydłużenie sezonu turystycznego we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku (turystyka biznesowa jest mało wrażliwa na pory roku),
- ułatwienie dostępu do obiektów kulturalnych i turystycznych we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku dzięki rozbudowaniu systemu informacji (głównie dzięki stronie internetowej dla turystyki biznesowej miasta i regionu),
- wzrost świadomości społeczeństwa odnośnie roli, jaką turystyka biznesowa odgrywa w gospodarce.
Zrealizowanie tych celów spowoduje podniesienie konkurencyjności regionalnego produktu turystycznego, a co za tym idzie zwiększenie zagranicznej turystyki przyjazdowej do Polski.
Zwiększenie liczby konferencji, kongresów i podróży motywacyjnych we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku przyczyni się do rozwoju branży turystycznej. Bezpośrednim rezultatem z realizacji Projektu będzie, wypromowanie turystyki biznesowej jako markowego produktu turystycznego Wrocławia i Dolnego Śląska.
Korzyści dla mieszkańców:
Rozwój sektora turystyki w tym turystyki biznesowej stanowi impuls rozwojowy, który pozwoli zmniejszyć dzielący Wrocław i Dolny Śląsk od innych regionów Europy dystans cywilizacyjny, poprawić jakość życia mieszkańców dzięki nowym miejscom pracy w branżach związanych z turystyką, zmniejszyć utrzymujące się wciąż na wysokim poziomie bezrobocie, a także zapewnić wzrost dochodów gospodarstw domowych.
Dzięki realizacji Projektu nastąpi upowszechnienie wizerunku Wrocławia jako miasta atrakcyjnego turystycznie, w którym warto organizować imprezy biznesowe oraz Dolnego Śląska jako miejsca, doskonałego do organizacji wszelkiego rodzaju imprez korporacyjnych. Turystyka biznesowa stanie się łącznikiem regionu i miasta. Projekt przyczyni się do rozwiązania wielu istniejących problemów związanych m.in. z krótkim sezonem turystycznym trwającym we Wrocławiu od początku lata do wczesnej jesieni, niewykorzystaniem miejsc noclegowych, utrudnionym dostępem do informacji o obiektach kulturalnych i turystycznych znajdujących się we Wrocławiu i regionie.
Środki finansowe, wysokość dofinansowania:
- Łączna wartość projektu – 1 506 613 PLN
- Kwota dofinansowania – 1 053 379 PLN
(co stanowi 75% wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu)
Terminy (zgodnie z umową o dofinansowanie):
- rozpoczęcie: III kwartał 2006
- zakończenie: II kwartał 2008
Szczegółowe informacje na temat możliwości ubiegania się o dofinansowanie ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej można znaleźć na stronach internetowych: