Przebudowa multimodalnego węzła komunikacyjnego – Pl. Powstańców Wielkopolskich we Wrocławiu, etapy 1-2
Nr projektu:
Z/2.02/I/1.6/16/05
Opis:
Przedmiotem projektu jest przebudowa pl. Powstańców Wielkopolskich wraz z przyległymi fragmentami ulic. Plac Powstańców Wielkopolskich to jeden z kluczowych węzłów komunikacyjnych Wrocławia. Znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego Wrocław Nadodrze - drugiego co do wielkości dworca we Wrocławiu, który obsługuje ruch kolejowy na poziomie regionalnym i krajowym. Jednocześnie plac znajdujący się pomiędzy dworcem kolejowym a placem Powstańców Wlkp. stanowi punkt przesiadkowy dla publicznej i prywatnej komunikacji autobusowej obsługującej aglomeracyjny i regionalny ruch pasażerski.
Jezdnie w przeważającej część placu zbudowane są z kostki kamiennej, z licznymi łatami z masy bitumicznej. Nawierzchnia chodników, bardzo zróżnicowana pod względem zastosowanych materiałów, jest w bardzo złym stanie technicznym. Krawężniki są w wielu miejscach zapadnięte. Torowiska znajdujące się w obrębie placu są w bardzo złym stanie technicznym, a ich konstrukcja uniemożliwia poruszanie się składów niskopodłogowych. Niewydolny i przestarzały układ geometryczny placu jest niebezpieczny dla uczestników ruch oraz pasażerów komunikacji zbiorowej, zmuszonych do wysiadania z tramwajów bezpośrednio na jezdnię.
W ramach projektu przeprowadzone zostaną następujące działania:
- przebudowa i modernizacja istniejących torów tramwajowych w obrębie pl. Powstańców Wlkp. o łącznej długości 1,87 km, przy zastosowaniu nowoczesnych technologii budowy torowisk, ze szczególnym uwzględnieniem redukcji wstrząsów i hałasu;
- przebudowa placu (3403 m2), chodników, jezdni, nawierzchni dróg na odcinkach, na których będzie odbywał się również ruch kołowy (5044 m2); w tym niezbędnych fragmentów ulic przyległych do przebudowanego placu;
- stworzenie pilotażowego systemu informacji pasażerskiej obejmującego wszystkie grupy pasażerów w tym rejonie: pasażerów komunikacji miejskiej, kolejowej i autobusowej, a w szczególności przesiadających się pomiędzy tymi sieciami. W ramach systemu zostanie uruchomiony elektroniczny punkt informacyjny dla pasażerów;
- zakup 9 szt. niskopodłogowych, energooszczędnych tramwajów (wagony o nowoczesnej linii nadwozia, zapewniające pasażerom – w tym osobom niepełnosprawnym – wysoki komfort jazdy oraz zwiększone bezpieczeństwo, przy niskich kosztach utrzymania oraz małej uciążliwości dla środowiska i mieszkańców miasta).
Korzyści dla mieszkańców:
- zwiększenie bezpieczeństwa poprzez zmniejszenie ilości wypadków drogowych,
- zmniejszenia uciążliwości wywołanej hałasem i wibracjami i spalinami,
- poprawa płynności ruchu drogowego przez to zwiększenie przepustowości i skrócenie czasu przejazdu,
- poprawa obsługi komunikacyjnej i zwiększenie komfortu podróżowania
- poprawy parametrów technicznych wiaduktu oraz dostosowanie ich do norm unijnych,
- przystosowanie elementów pasa drogowego i tramwajów do potrzeb osób niepełnosprawnych
- poprawa płynności ruchu komunikacji zbiorowej, szczególnie tramwajów, wydzielenie z ruchu ogólnego, likwidacja wlotów podporządkowanych,
- ukształtowanie funkcjonalnego węzła przesiadkowego: lokalizacja przystanków w bliskiej odległości od siebie, zapewnienie bezpiecznych dojść do przystanków,
- integracja komunikacji zbiorowej: tramwajów i autobusów,
- stworzenie systemu informacji pasażerskiej,
- zapewnienie miejsca postojowego autobusów linii wybiegowych w kierunku północnym (kończących na placu bieg),
- umożliwienie realizacji połączeń awaryjnych,
- zapewnienie sprawnej komunikacji pieszej w obrębie placu między modyfikowanymi i nowoprojektowanymi przystankami.
Środki finansowe, wysokość dofinansowania (zgodnie z umową o dofinansowanie/ ostatnim aneksem):
- Łączna wartość inwestycji - 110 495 692,73 PLN
- Kwota dofinansowania - 42 197 375,00 PLN
(50% wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu)
Terminy realizacji (zgodnie z umową o dofinansowanie):
- Rozpoczęcie: IV kwartał 2005
- Zakończenie: II kwartał 2008
Linki: