Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:

Wydział Spraw Obywatelskich (https://bip.um.wroc.pl/artykul/227/3174/wydzial-spraw-obywatelskich)
Dział Obsługi Rejestracji Pojazdów
Informacja działu:
tel. + 48 71 777 87 40, 777 74 79

  • COM I
    ul. G. Zapolskiej
    piętro II, pok. 259
  • COM II
    pl. Nowy Targ 1-8
    parter, pok. 14 - tylko przyjmowanie wniosków celem przekazania do dalszej realizacji
  • COM IV
    al. M.Kromera 44
    parter, stanowisko 11- tylko przyjmowanie wniosków celem przekazania do dalszej realizacji
  • COM VI
    ul. Legnicka 58 (CH Magnolia) - tylko przyjmowanie wniosków celem przekazania do dalszej realizacji 

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

Właściciel pojazdu lub pełnomocnik ubiegający się o nadanie cech identyfikacyjnych lub tabliczki znamionowej

Godziny przyjmowania klientów:

poniedziałek - piątek  8:00 - 15:15

Uwagi:

Starosta właściwy w sprawach rejestracji pojazdu wydaje decyzję o nadaniu cech identyfikacyjnych w przypadku pojazdu (Prawo o ruchu drogowym, art. 66a)

  1. zbudowanego przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę określa się jako "SAM"
  2. w którym dokonano wymiany ramy lub podwozia na odpowiednio ramę lub podwozie bez numeracji fabrycznej
  3. odzyskanego po kradzieży, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu
  4. nabytego na licytacji publicznej lub od podmiotu wykonującego orzeczenie o przepadku pojazdu na rzecz Skarbu Państwa, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu
  5. w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu, a prawomocnym orzeczeniem sądu zostało ustalone prawo własności pojazdu
  6. w którym cecha identyfikacyjna uległa skorodowaniu lub została zniszczona podczas wypadku drogowego albo podczas naprawy
  7. zabytkowego, w którym cecha identyfikacyjna nie została umieszczona

Okoliczności, o których mowa w pkt 6 i 7 powinny być stwierdzone pisemną opinią rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a ustawy Prawo o ruchu drogowym; opinia powinna wskazywać pierwotne cechy identyfikacyjne lub jednoznacznie wykluczać ingerencję w pole numerowe w celu umyślnego ich zniszczenia lub zafałszowania albo wskazywać na brak oryginalnie umieszczonej cechy identyfikacyjnej.

Organ rejestrujący wydaje w drodze decyzji, na wniosek właściciela pojazdu, zgodę na wykonanie i umieszczenie tabliczki znamionowej zastępczej, zwanej dalej "tabliczką zastępczą", w przypadku:

  • braku, utraty lub zniszczenia tabliczki znamionowej
  • utraty aktualności treści tabliczki znamionowej w zakresie określania cech identyfikacyjnych pojazdu

Opłaty:

  • opłata skarbowa za wydanie decyzji o nadaniu cech identyfikacyjnych i/lub na wykonanie i umieszczenie tabliczki znamionowej zastępczej – 10 zł
  • opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzających udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wpisu lub kopii (nie dotyczy dokumentu poświadczonego notarialnie lub przez uprawniony organ, upoważniającego do odbioru dokumentu oraz pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu) – 17 zł

Opłatę skarbową można

  • wpłacić na konto Urzędu Miejskiego:  PKO BANK POLSKI S.A.  nr konta 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895
  • uiścić na miejscu, tj. ul. G. Zapolskiej 4, II piętro, pok. 259 (płatność tylko kartą)

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Sprawa załatwiana jest bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 1 miesiąca.

Odbiór decyzji: ul. G. Zapolskiej, piętro II, pok. 259, od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-15:15.

Tryb odwoławczy:

Od decyzji służy odwołanie do samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 127 § 1 i 2 oraz art. 129 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego), za pośrednictwem Prezydenta Wrocławia.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 roku w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów;
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 21 października 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu oraz trybu nadawania i umieszczania w pojazdach cech identyfikacyjnych;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Wymagane wnioski i dokumenty:

  • wniosek o nadanie cech identyfikacyjnych lub tabliczki znamionowej zastępczej;
  • oryginał dowodu rejestracyjnego;
  • oryginał opinii rzeczoznawcy samochodowego lub zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym , jeżeli cecha identyfikacyjna uległa skorodowaniu lub została zniszczona podczas wypadku;
  • oryginał dowodu własności ramy, podwozia, jeżeli dokonano wymiany tych elementów na odpowiednio ramę, podwozie bez numeracji fabrycznej;
  • dokumenty stwierdzające odzyskanie pojazdu po kradzieży, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu;
  • dokumenty stwierdzające nabycie pojazdu na licytacji publicznej lub od podmiotu wykonującego orzeczenie o przepadku pojazdu na rzecz Skarbu Państwa, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu;
  • prawomocne orzeczenie sądu ustalające prawo własności pojazdu, jeżeli cecha identyfikacyjna pojazdu uległa zatarciu lub sfałszowaniu;
  • zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi oraz opinię rzeczoznawcy samochodowego;
  • oświadczenie (dot. wykonanie pojazdu marki SAM);
  • opinia rzeczoznawcy samochodowego jeżeli jest wymagana;
  • oryginał aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) - dotyczy podmiotów posiadających osobowość prawną (do wglądu);
  • oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej.

Do wszystkich kserokopii dokumentów należy przedstawić do wglądu ich oryginały.

Uwaga: w przypadku złożenia wniosku o nadanie cech identyfikacyjnych w związku z nieaktualnym badaniem technicznym pojazdu w pierwszej kolejności należy zarejestrować pojazd czasowo wg procedury Rejestracja pojazdu - czasowa (https://bip.um.wroc.pl/sprawa-do-zalatwienia/9145/rejestracja-pojazdu-czasowa)



Załączniki:

Wniosek
Pełnomocnictwo dla osób fizycznych
Pełnomocnictwo dla firm
Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych