I. Czy zwolnienie zależy od spełnienia dodatkowych warunków?

Zwolnienie dotyczy przedsiębiorców, którzy ponoszą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19, a zwolnienie obejmuje grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Warunek ponoszenia negatywnych konsekwencji ekonomicznych (inaczej pogorszonej płynności finansowej) w myśl uchwały oznacza odnotowanie wskaźnika szybkiej płynności, który wynosi mniej niż 1.
Przy obliczaniu wskaźnika uwzględnia się stosunek sumy środków pieniężnych, należności krótkoterminowych oraz inwestycji krótkoterminowych do zobowiązań bieżących.

środki pieniężne + należności i inwestycje krótkoterminowe
__________________________________________________________________
zobowiązania bieżące


II. Jakie dokumenty są niezbędne do zwolnienia, czy należy złożyć wniosek w sprawie zwolnienia?

Uchwała nie przewiduje składania wniosków o udzielenie zwolnienia. Aby skorzystać ze zwolnienia wystarczy złożyć prawidłowo wypełnioną korektę Informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych wraz z załącznikami nr 1 i nr 2 do uchwały (pliki do pobrania na dole strony)

III. Od kiedy będę zwolniony od podatku od nieruchomości?

Zwolnienie obowiązuje od kwietnia 2020 r.
Ponieważ ograniczenia działalności gospodarczej rozpoczęły się od ogłoszenia w dniu 14.03.2020 r. stanu zagrożenia epidemicznego w związku z SARS-CoV-2, a następnie stanu epidemii w dniu 20.03.2020 r. - należy przyjąć, że pogorszenie płynności finansowej z powodu COVID-19 nastąpiło u przedsiębiorców w marcu 2020 r. Zatem pogorszenie płynności w marcu 2020 r. i wskaźnik szybki płynności <1 obliczony na dzień 31 marca 2020 r. będzie uprawniać do zwolnienia od następnego miesiąca, tj. od kwietnia 2020 r.

IV. Do kiedy będę zwolniony od podatku od nieruchomości?
Zwolnienie będzie przysługiwało do końca 2020 r., chyba że wcześniej:

  1. odwołany zostanie jako ostatni jeden ze stanów wymienionych w § 1 uchwały,
  2. płynność finansowa przedsiębiorcy ulegnie poprawie, a wskaźnik szybki płynności będzie równy lub większy niż 1,
  3. pula środków w wysokości 50 mln zł przewidziana w uchwale na zwolnienia zostanie w całości wykorzystana przez przedsiębiorców.


V. Czy otrzymam zwrot zapłaconego podatku jeśli spełniam warunki zwolnienia i złożę korektę Informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1?

Tak.

VI. Czy powinienem informować Urząd o płynności finansowej w okresie korzystania ze zwolnienia?

Tak, ponieważ zwolnieni są ci przedsiębiorcy, którzy w miesiącu poprzedzającym ustawowy termin płatności podatku od nieruchomości odnotowali pogorszenie płynności finansowej.
Aby potwierdzić prawo do zwolnienia za okres kolejnych rat podatku od nieruchomości osoby fizyczne będące beneficjentami uchwały są obowiązane składać informacje o płynności finansowej wg stanu na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym upływa termin płatności raty podatku od nieruchomości (załącznik nr 1) oraz informacje o uzyskanej pomocy publicznej (załącznik nr 2). Załączniki te należy składać w terminie 14 dni od ustawowych terminów płatności rat podatku od nieruchomości.

VII. Co powinienem zrobić jeśli płynność finansowa firmy się poprawi?

Gdy płynność finansowa przedsiębiorcy ulegnie poprawie, tj. wskaźnik szybki płynności wyniesie co najmniej 1) - zwolnienie od podatku od nieruchomości nie będzie przysługiwać. Należy wówczas złożyć korektę Informacji i nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1, obowiązującą od miesiąca następującego po miesiącu, którym wskaźnik szybki płynności osiągnął poziom >=1.

VIII. W jaki sposób wypełnić korektę deklaracji na podatek od nieruchomości i wykazać zwolnienie od podatku na podstawie uchwały Nr XXI/560/20 z 9 kwietnia 2020 r.

W korekcie Informacji IN-1 (formularz IN-1 dostępny na stronie BIP) należy wypełnić:

  1. stronę nr 1 z danymi podatnika (część A, B, C)
  2. na stronie nr 4 część E, F oraz G.


Wraz z korektą Informacji IN-1 należy złożyć załącznik ZIN-2, w którym podaje się dane o gruntach, budynkach i budowlach zwolnionych na podstawie oraz zwolnione podstawy opodatkowania (w kolumnie F - podstawa prawna zwolnienia - należy wpisać §1 uchwały RMW Nr XXI/560/20 z dnia 9.04.2020 r.). Podstawy opodatkowania wykazane w załączniku ZIN-1 powinny być pomniejszone o podstawy zwolnione wykazane w załączniku ZIN-2 do korekty Informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych.



Załączniki: