Rada Miejska Wrocławia na podstawie art. 8 ustawy o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. podjęła w dniu 20.05.2021 r. Uchwałę XXXVIII/1019/21 w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji (https://baw.um.wroc.pl/UrzadMiastaWroclawia/document/61940/), Wspomnianą Uchwałę ogłoszono 27.05.2021 r. w Dz. U. Woj. Dol. 2021. 2555 zaś weszła ona w życie 10.06.2021 r.

Na obszarze rewitalizacji:

  • nie ustanowiono prawa pierwokupu nieruchomości położonych na podstawie art. 11 ust. 5 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji, oraz
  • nie podjęto uchwały o ustanowieniu Specjalnej Strefy Rewitalizacji na podstawie art. 25 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji.

W Systemie Informacji Przestrzennej Wrocławia dostępna jest mapa Obszar Zdegradowany i rewitalizacji (https://gis.um.wroc.pl/imap/?gpmap=rewitalizacja), na której można sprawdzić (wpisując adres pocztowy lub geodezyjny nieruchomości) czy dana nieruchomość znajduje się na obszarze zdegradowanym i rewitalizacji.

W celu otrzymania zaświadczenia o położeniu nieruchomości na obszarze zdegradowanym i rewitalizacji należy złożyć stosowny wniosek.

Szablon wniosku oraz wzór jego wypełnienia znajdują się na dole strony.

We wniosku należy wpisać adres geodezyjny nieruchomości tj. numer działki, arkusz mapy oraz obręb. Informacje te można sprawdzić wpisując adres nieruchomości w mapie Obszar zdegradowany i rewitalizacji. 
W celu sprawnej obsługi wydawanych zaświadczeń, we wniosku należy umieścić dane kontaktowe (nr telefonu, adres e-mail) oraz informację o preferowanej formie wydania wniosku.


Miejsce złożenia dokumentów:

  • za pośrednictwem platformy ePUAP (https://epuap.gov.pl/wps/portal), zgodnie z poniższą instrukcją:
    • po zalogowaniu się na ePUAP należy wybrać: KATALOG SPRAW/SPRAWY OGÓLNE/PISMA DO URZĘDU/POKAŻ WIĘCEJ/PISMO OGÓLNE DO PODMIOTU PUBLICZNEGO/ZAŁATW SPRAWĘ;
    • należy wybrać urząd lub instytucję właściwą do złożenia pisma: URZĄD MIEJSKI WROCŁAWIA (50-141 WROCŁAW, WOJ. DOLNOŚLĄSKIE);
    • rodzaj pisma: WNIOSEK;
    • tytuł pisma: ZAŚWIADCZENIE O REWITALIZACJI;
    •  treść pisma: PROŚBA O WYDANIE ZAŚWIADCZENIA;
    • należy dołączyć załączniki – wypełniony wniosek i opłatę skarbową.
      Uwaga! Uzyskanie zaświadczenia poprzez platformę ePUAP możliwe jest wyłącznie po złożeniu wniosku poprzez tę platformę.
  • osobiście w dowolnej Kancelarii Urzędu:
    • pl. Nowy Targ 1-8
      parter, pok.5;
    • ul. G. Zapolskiej 4
      parter, sala nr 4, stanowiska 6 i 7;
    • al. M.  Kromera 44
      parter, sala COM;
    • ul. Hubska 8-16
      parter, sala nr 1, stanowisko 1;
  • w sekretariacie Wydziału Partycypacji Społecznej przy ul. G. Zapolskiej 4, I piętro, pok. nr 120.
  • za pośrednictwem operatora pocztowego na adres:
    Urząd Miejski Wrocławia
    Wydział Partycypacji Społecznej
    ul. G. Zapolskiej 4, 50-032 Wrocław

Uwaga! Wnioski przesłane drogą e-mailową nie będą rozpatrywane.

Miejsce odbioru zaświadczenia: (w przypadku zaznaczenia na wniosku opcji „osobiście”): Urząd Miejski Wrocławia  ul. G. Zapolskiej 4 pok. 314 - po uprzedniej informacji telefonicznej lub emailowej o możliwości odbioru gotowego zaświadczenia.

Zaświadczenia wydawane są od poniedziałku do piątku w godz. 7:00-15:45.

Przy odbiorze zaświadczenia konieczne jest okazanie dokumentu tożsamości ze zdjęciem.

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

Osoba fizyczna, osoba prawna posiadająca interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.

Godziny przyjmowania klientów:

poniedziałek - piątek 7:45—15:45

Opłaty:

  • opłata skarbowa za wydanie każdej sztuki Zaświadczenia – 17 zł;
  • w przypadku reprezentowania wnioskodawcy przez pełnomocnika opłata od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - 17 zł;
    (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej);
  • w przypadku konieczności poświadczenia zgodności odpisu, kopii lub wyciągu z pełnomocnictwa od każdej pełnej lub zaczętej strony – 5 zł za każdą stronę.

Opłatę skarbową należną Gminie Wrocław można wpłacać:

  • we wpłatomacie;
  • na rachunek bankowy - PKO Bank Polski S.A. nr 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895 (w tytule wskazując nieruchomość, której dotyczy wniosek o wydanie zaświadczenia z dopiskiem czy jest to opłata za zaświadczenie dot. rewitalizacji czy opłata za pełnomocnictwo w zakresie zaświadczenia dot. rewitalizacji);
  • w Oddziałach Obsługi Bankowej (https://bip.um.wroc.pl/artykul/151/2806/pob).

Dowody zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku.

Zwolnienie z opłaty skarbowej określa art. 7, natomiast wyłączenie z opłaty skarbowej reguluje art. 2, ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Uwaga! Zgodnie z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami Pośrednicy w obrocie nieruchomościami nie są upoważnieni do występowania jako Pełnomocnicy ws. dotyczących przedmiotowego zaświadczenia.

Poświadczenie zgodności odpisu, kopii lub wyciągu z pełnomocnictwa niepodlegającego opłacie skarbowej lub od niej zwolnionego nie wymaga opłaty 5 zł za stronę.

Opłata skarbowa (za wydanie Zaświadczenia) podlega zwrotowi, jeżeli mimo zapłacenia opłaty, nie dokonano czynności urzędowej, czyli nie wydano zaświadczenia.

Zwrot opłaty skarbowej następuje na wniosek. Szczegóły na stronie: https://bip.um.wroc.pl/sprawa-do-zalatwienia/8792/oplata-skarbowa-zlozenie-wniosku-o-zwrot-oplaty-skarbowej

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Zaświadczenie jest wydawane na pisemny wniosek osoby ubiegającej o wydanie zaświadczenia, bez zbędnej zwłoki, w terminie do 7 dni od dnia złożenia kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku.

Tryb odwoławczy:

W przypadku odmowy wydania zaświadczenia lub zaświadczenia o treści żądanej przez osobę ubiegającą się o nie, służy zażalenie.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
  • Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji;
  • Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami.

Wymagane wnioski i dokumenty:

  • Dowód uiszczenia opłaty od dokonania czynności urzędowej tj. wydania Zaświadczenia;
  • Oryginał lub uwierzytelniony, zgodnie z art. 33 § 3 k.p.a. odpis pełnomocnictwa obejmującego umocowanie do reprezentowania wnioskodawcy przed organami administracji publicznej w sprawach administracyjnych – w przypadku reprezentowania przez Pełnomocnika;
  • Dowód uiszczenia opłaty od udzielonego Pełnomocnictwa lub prokury.


Załączniki:

Wniosek
Wzór wypełnionego wniosku