Prowadzenie handlu na ulicy – sprzedaż okrężna
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | handel, targowiska |
---|---|
E - usługa | nie |
Komórka odpowiedzialna | Biuro Rozwoju Gospodarczego |
Informacja |
Informacje na temat zasad i godzin obsługi Klientów zamieszczone są na stronie: Organizacja pracy Urzędu (https://bip.um.wroc.pl/artykul/376/51282/organizacja-pracy-urzedu). |
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Składanie wniosków:
- Biuro Rozwoju Gospodarczego (https://bip.um.wroc.pl/contents/content/223/3215)
ul. Świdnicka 53
Sekretariat, III piętro, pok. 317,
tel. +48 71 777 71 74 - Wnioski dotyczące gastronomii mobilnej (poza obszarem parku kulturowego „Stare Miasto” i parków) należy składać u właściwych zarządców nieruchomości Gminy Wrocław
Informacja:
III piętro, pok. 314
tel. +48 71 777 76 27, 777 78 03, 777 78 17
Kto może wystąpić z wnioskiem / zainicjować sprawę:
Podmioty prowadzące działalność gospodarczą
Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek - piątek 7:45 - 15:45
Uwagi
Terminy losowań (https://bip.um.wroc.pl/tenders/search?keyword=&order=&contracting=&kind_id=44&procedure_id=-1&value_id=-1&year=&status=)
Harmonogram losowań:
- kwiecień - losowanie dotyczące sprzedaży owoców sezonowych w okresie od 15 maja do 30 września
- wrzesień – losowanie dotyczące sprzedaży kwiatów i zniczy w okresie od 25 października do 2 listopada,
- październik - losowanie dotyczące sprzedaży drzewek choinkowych w okresie od 1 do 24 grudnia,
- cały rok, na bieżąco (umowy całoroczne w zależności od dostępności miejsc) - losowanie dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż z czerwonych namiotów oraz przedsiębiorców prowadzących sprzedaż z pojazdów gastronomicznych.
Wykaz miejsc wraz z branżą handlową zawiera załącznik nr 2 (umowy całoroczne) oraz załącznik nr 3 (umowy sezonowe oraz okolicznościowe)
Terminy losowań na miejsca handlowe, w tym miejsca szczególnie atrakcyjne znajdują się w zakładce Przetargi i oferty miasta (https://bip.um.wroc.pl//przetargi/101).
Dodatkowe czynności - powiązane procedury:
Przy sprzedaży całorocznej - zakup stoiska (wzór stoiska zawiera załącznik nr 4 do zarządzenia Prezydenta nr 12468/24).
Szacunkowy koszt stoiska w zależności od producenta:
- od 1200 zł do 1600 zł przy pow. 6 m2
- od 2000 zł do 3000 zł przy pow. 10 m2
Urząd Miejski Wrocławia nie jest pośrednikiem w zakupie.
Zasady oraz koszty prowadzenia handlu okrężnego na targowiskach (gminnych i pozagminnych), ustala bezpośrednio zarządca targowiska z danym podmiotem gospodarczym.
Opłaty: (zgodnie z załącznikiem nr 10 do zarządzenia):
- złożenie wniosku - bez opłat
- opłata za miejsce - po podpisaniu umowy z Biurem Rozwoju Gospodarczego - płatne w Oddziałach Obsługi Bankowej (https://bip.um.wroc.pl/artykul/151/2806/pob) lub przelewem na konto Centrum Korporacyjne Wrocław nr 38 1020 5226 0000 6702 0723 4281
Opłata za miejsce:
- od 3 zł/m2 - do 5 zł/m2 za dzień x 30 dni lub 31 dni w zależności od miesiąca – dotyczy zajęcia pasa drogowego drogi publicznej. Opłaty nalicza Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta i określa je w zezwoleniu na zajęcie pasa drogowego. Na drogach wewnętrznych opłaty nalicza Biuro Rozwoju Gospodarczego,
- za miejsca wskazane na terenie gminy (poza pasem drogowym), wymienione w załączniku nr 2 i nr 3 zarządzenia, przeznaczone do prowadzenia handlu okrężnego ze stoisk handlowych, ustala się opłatę dzienną netto:
- 1,50 zł za każdy m2 dla branży: artykuły promujące Wrocław lub Polskę, pamiątki, wydawnictwa (np. książki i atlasy), prasa, artykuły „walentynkowe”, ozdoby świąteczne, biżuteria, okulary przeciwsłoneczne, kartki pocztowe, wyroby artystyczne, drobna galanteria (tj. rękawiczki, czapki, szaliki), kwiaty cięte, balony,
- 3 zł za każdy m2 dla pozostałych branż.
- za miejsca wskazane na terenie gminy (poza pasem drogowym), wymienione w załączniku nr 2 zarządzenia, przeznaczone do prowadzenia handlu okrężnego z pojazdów gastronomicznych, ustala się:
- opłatę dzienną netto – 5 zł za każdy m2,
- miesięczną opłatę netto – 2.000 zł za miejsca wskazane na terenach określonych jako „szczególnie atrakcyjne” dla wózków o maksymalnej powierzchni 3 m2
- Kaucja przy umowach całorocznych – nr rachunku: 60 1020 5226 0000 6602 0830 7821 z dopiskiem „Kaucja za stoisko handlowe”
- brak opłaty targowej – Uchwała nr XXXI/651/16 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 20 października 2016 r. w sprawie uchylenia uchwały nr XVIII/335/15 Rady Miejskiej Wrocławia w sprawie opłaty targowej
Handel z pojazdów gastronomicznych na terenach stanowiących własność Gminy Wrocław reguluje Zarządzenie nr 12468/24 Prezydenta Wrocławia w sprawie określania zasad udostępniania terenów Gminy Wrocław na cele prowadzenia handlu okrężnego, targowiskowego oraz miejsc spotkań:
- na terenie parku kulturowego – lokalizacje zostały wyznaczone uchwałą nr XXXII/686/16 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 24 listopada 2016r. zmieniająca uchwałę nr LVI/1465/14 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 10 kwietnia 2014r. w sprawie utworzenia parku kulturowego „Stare Miasto”.
Przedmiotowe lokalizacje udostępnia się w drodze losowania, które prowadzi Biuro Rozwoju Gospodarczego (załącznik nr 6 do ww. zarządzenia); opłaty za miejsce będą naliczane po podpisaniu umowy zgodnie z załącznikiem nr 10 do zarządzenia, - poza obszarem parku kulturowego "Stare Miasto" - miejsce do handlu i opłaty przedsiębiorca uzgadnia na wniosek z właściwym zarządcą nieruchomości Gminy Wrocław, np. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta, Zarząd Zieleni Miejskiej (z wyjątkiem wózków rowerowych i pchanych ręcznie), Zarząd Zasobu Komunalnego, Wydział Nieruchomości Komunalnych UMW, Wrocławskie Mieszkania Sp. z o. o. (§ 7 ww Zarządzenia).
- na terenach parków – lokalizacje zostały wyznaczone przez Zarząd Zieleni Miejskiej (załącznik nr 2 do ww. zarządzenia), udostępniane w drodze losowania, które przeprowadza Biuro Rozwoju Gospodarczego; opłaty za miejsce będą naliczane po podpisaniu umowy zgodnie z załącznikiem nr 10 do zarządzenia,
- w przypadku terenów prywatnych, uzgodnienia formalno-prawne należy dokonywać z właścicielem terenu.
Ważne!
Pojazdy/wózki przystosowane do przygotowania gastronomii lub napojów na terenie Parku Kulturowego „Stare Miasto” oraz w miejscach szczególnie atrakcyjnych, muszą być pozytywnie zaopiniowane przez Wydział Architektury i Zabytków, Zespół Analiz i Estetyki pl. Nowy Targ 1-8, 50-141 Wrocław, tel. 71 777 76 03, 71 777 73 87, e-mail: waz@um.wroc.pl.
Na pozostałych terenach należy dołączyć do wniosku kolorową wizualizację pojazdu gastronomicznego.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
7 dni od daty losowania - miejsca do prowadzenia handlu okrężnego wraz z określoną branżą udostępnia się na podstawie losowania, zgodnie z regulaminem losowania.
Umowę przygotowuje Biuro Rozwoju Gospodarczego. W przypadku lokalizacji w pasie drogi publicznej, decyzje za zajęcie pasa drogowego wydaje Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta.
Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych – art. 40 ust. 8 ustawy;
- Zarządzenie Prezydenta Wrocławia nr 12468/24 z dnia 6 lutego 2024 r. w sprawie określenia zasad udostępniania terenów Gminy Wrocław na cele prowadzenia handlu okrężnego, targowiskowego oraz miejsc spotkań (https://baw.um.wroc.pl/UrzadMiastaWroclawia/document/70494/)
- Uchwała LVI/1465/14 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 10 kwietnia 2014r. w sprawie utworzenia parku kulturowego „Stare Miasto (https://baw.um.wroc.pl/UrzadMiastaWroclawia/document/19852/);
- Uchwała nr XXXI/651/16 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 20 października 2016 r. w sprawie uchylenia uchwały nr XVIII/335/15 Rady Miejskiej Wrocławia w sprawie opłaty targowej (https://baw.um.wroc.pl/UrzadMiastaWroclawia/document/29492/);
- Uchwała nr LII/1389/22 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 28 kwietnia 2022 r. w sprawie zasad prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników na wyznaczonych miejscach (https://baw.um.wroc.pl/UrzadMiastaWroclawia/document/64753/).
Wymagane wnioski i dokumenty:
W zależności od statusu prawnego podmiotu - w przypadku:
- osoby fizycznej - aktualny wydruk z wpisu do CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) lub oświadczenie/zaświadczenie wskazujące numer identyfikacji podatkowej NIP;
- spółki cywilnej - numer REGON oraz aktualny wydruk wpisu do Głównego Urzędu Statystycznego, oświadczenie/zaświadczenie wskazujące numer identyfikacji podatkowej NIP;
- spółki prawa handlowego - aktualny wydruk z wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub oświadczenie wskazujące nr KRS lub oświadczenie/zaświadczenie wskazujące numer identyfikacji podatkowej NIP;
- producenta rolnego - kopię imiennej decyzji w sprawie podatku rolnego za rok bieżący, oświadczenie/zaświadczenie wskazujące numer identyfikacji podatkowej NIP;
- oświadczenia:
- o zapoznaniu z regulaminem losowania oraz miejscem do handlu,
- o niezaleganiu z opłatami wobec Gminy Wrocław,
- o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych,
- przy sprzedaży całorocznej zobowiązanie do zaopatrzenia się w stoisko handlowe w terminie 1 miesiąca wg katalogu wzorów – załącznik nr 4 do Zarządzenia nr 12468/24;
- przy sprzedaży sezonowej zobowiązanie do zaopatrzenia się w stoisko handlowe w kolorze czerwonym w dniu sprzedaży;
- w przypadku pojazdów gastronomicznych kolorowe zdjęcie/wizualizację pojazdu, a w przypadku lokalizacji znajdujących się na terenie Parku Kulturowego „Stare Miasto” oraz w miejscach szczególnie atrakcyjnych pozytywną opinię Zespołu Analiz i Estetyki Wydziału Architektury i Zabytków.