Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:

Złożenie wniosku:
Osobiście:

  • Kancelaria Ogólna Urzędu Miejskiego
    pl. Nowy Targ 1-8, parter, pok. 5
  • COM I
    ul. G. Zapolskiej 4
    parter, sala nr 4, stanowiska 6 i 7
  • COM IV
    al. M. Kromera 44
  • COM V
    ul. Hubska 8-16, parter, sala nr 1, stanowisko 1

Elektronicznie:

  • Złożenie wniosku poprzez platformę ePUAP


Rozpatrywanie wniosków:
Wydział Nieruchomości Skarbu Państwa
Dział Opłat za Użytkowanie Wieczyste
tel. kontaktowy +48/71 799 69 04

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

  • osoba fizyczna,
  • osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą,
  • osoba prawna,
  • jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.

 

Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek - piątek 8:00 – 15:00

Uwagi:
Wnioski o udzielanie ulg w spłacie należności cywilnoprawnych przypadających Skarbowi Państwa z tytułu opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej odbywa się w trybie art. 12a ustawy z dnia 21 sierpnia o gospodarce nieruchomościami oraz Zarządzenie nr 469 Wojewody Dolnośląskiego „w sprawie powołania Zespołu ds. Oceny wniosków o odroczenie terminów, rozłożenie na raty lub umorzenie spłat należności pieniężnych powstałych po dniu 1 stycznia 1998r. o charakterze cywilnoprawnym przypadających Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez starostę wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej z tytułu gospodarowania nieruchomościami”.
Wydział zbiera dokumenty pozwalające na wstępną ocenę kondycji finansowej wnioskodawcy, dokonuje weryfikacji danych oraz przekazuje wniosek wraz z załącznikami i rekomendacją do Wojewody. Po uzyskaniu zgody na udzielenie ulgi strona jest zapraszana na podpisanie ugody. Z dniem jej podpisania Skarb Państwa zaprzestaje naliczania odsetek od niezapłaconych kwot. Udzielanie ulg w spłacie zobowiązań odbywa się w zgodzie z prawem Unii Europejskiej. Dział Opłata za Użytkowanie Wieczyste na wniosek podatnika będącego przedsiębiorcą może udzielać ulg w spłacie zobowiązań, które stanowią pomoc de minimis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) – bez konieczności notyfikacji Komisji Europejskiej, w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis.

Opłaty:
Bez opłat

Termin i sposób załatwienia sprawy:
Sprawy z wniosków o udzielanie ulg rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
  • Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
  • Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie;
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis;
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym;
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury.
  • Zarządzenie nr 469 z dnia 10 września 2019 r. w sprawie powołania Zespołu ds. oceny wniosków o odroczenie terminów, rozłożenie na raty lub umorzenie spłat należności pieniężnych powstałych po dniu 1 stycznia 1998 r. o charakterze cywilnoprawnym przypadających Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez starostę wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej z tytułu gospodarowania nieruchomościami.


Wymagane wnioski i dokumenty:


I. W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną, która nie jest przedsiębiorcą do wniosku należy dołączyć:

  1. Pit lub zaświadczenie z US o dochodach - z ostatnich trzech lat, jeżeli osoba prowadzi działalność gospodarczą to również informacja o dochodach z tej działalności, rodzaju działalności.
  2. Plan spłat przy ewentualnych ratach miesięcznych, zakładając 36 miesięczny okres do spłaty.
  3. Informacja o źródłach pochodzenia środków na spłatę zadłużenia.
  4. Jeżeli trwają jakiekolwiek inne postępowania o umorzenie, rozłożenie na raty itp. czy też istnieją zajęcia komornicze czy są dokonane jakieś zabezpieczenia na nieruchomościach lub toczą się postępowania w podobnych sprawach przed innymi organami lub z innymi podmiotami - informacja wraz z oświadczeniem o zgodności tegoż ze stanem faktycznym.
  5. Propozycja spłaty rat z oznaczeniem terminu wpłaty raty, jej wysokości z zastrzeżeniem, iż pierwsza rata będzie powiększona o odsetki do daty podpisania porozumienia.


II. W przypadku ubiegania się o ulgę przez prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą do wniosku należy dołączyć:

  1. Informacja o bilansie z informacją dodatkową w formie opisowej z 3 ostatnich lat.
  2. Informacja o innych przeterminowanych zadłużeniach czy zobowiązaniach finansowych wpływających na finanse Spółki.
  3. Informacja o innych toczących się postępowaniach mających wpływ na finanse Spółki (np.: umorzenia, raty, długoterminowe odroczenia płatności, sprawy sądowe czy toczące się inne postępowania w podobnych sprawach przed organami administracji samorządowej lub rządowej).
  4. Informacja o źródłach pochodzenia środków na spłatę zadłużenia.
  5. Plan finansowy na czas objęty postępowaniem.
  6. Propozycja spłaty rat z oznaczeniem terminu wpłaty raty, jej wysokości z zastrzeżeniem, iż pierwsza rata będzie powiększona o odsetki do daty podpisania porozumienia.
  7. Oświadczenie o:
    • charakterze i rodzaju prowadzonej działalności,
    • lokalizacja
    • miejsce wykonywania działalności,
    • lokalizacja innych oddziałów,
    • zasięg prowadzonej działalności
    • wykaz produktów wg PKWiU dla prowadzonej działalności wg. danych z ostatnich 12 miesięcy oraz wielkości dochodów.


III. W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:

  • wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanych w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
  • informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis. Powyższe informacje przekazuje się na formularzu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. (Dz. U. z 2010 r., Nr 53, poz. 311 z późn. zm.) w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis,
  • wypełnione oświadczenie o otrzymaniu /nieotrzymaniu pomocy de minimis, które można pobrać z pliku umieszczonego w części „załączniki”.


IV.W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie zgodnie z art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:

  • wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie oraz pomocy de minimis, otrzymanych w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
  • informacji wynikającej z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie,
  • wypełnione oświadczenie Wnioskodawcy w zakresie ustalenia powiązań z innymi przedsiębiorstwami, które można pobrać z pliku umieszczonego w części „załączniki”
  • wypełnioną informację o łączeniu, przejęciu lub powstaniu Wnioskodawcy w wyniku podziału, którą można pobrać z pliku umieszczonego w części „załączniki”,
  • wypełnione oświadczenie o otrzymaniu /nieotrzymaniu pomocy de minimis, które można pobrać z pliku umieszczonego w części „załączniki”.


Załączniki dot. osoby fizycznej:

  1. Oświadczenie o stanie majątkowym
  2. Oświadczenie o wykorzystaniu nieruchomości


Załączniki dot. osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz osób prawnych:

  1. Oświadczenie o stanie majątkowym
  2. Oświadczenie o wykorzystaniu nieruchomości
  3. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
  4. Oświadczenie wnioskodawcy w zakresie ustalenia powiązań z innymi przedsiębiorstwami
  5. Informacja podmiotu ubiegającego sie o pomoc de minimis – rolnictwo, rybołówstwo


Załączniki dot. pomocy de minimis:

  1. Oświadczenie o stanie majątkowym
  2. Oświadczenie o wykorzystaniu nieruchomości
  3. . Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
  4. Oświadczenie wnioskodawcy w zakresie ustalenia powiązań z innymi przedsiębiorstwami
  5. Informacja podmiotu ubiegającego sie o pomoc de minimis – rolnictwo, rybołówstwo


Załączniki:

Wykaz dokumentów (spółki)
Oświadczenie o stanie majątkowym
Oświadczenie o wykorzystaniu nieruchomości
Oświadczenie wnioskodawcy w zakresie ustalenia powiązań z innymi przedsiębiorstwami
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Informacje o podmiocie ubiegającym się o pomoc de minimis
Informacja podmiotu ubiegającego sie o pomoc de minimis
Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych