Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:

Złożenie wniosku:

  • Kancelaria Ogólna UMW
    pl. Nowy Targ 1-8
    parter, pokój 5
  • Filia Kancelarii UMW
    ul. G. Zapolskiej 4
    sala nr 4, stanowisko 6,7
  • COP
    ul. Kotlarska 41,
  • COM II
    pl. Nowy Targ 1-8
    stanowisko nr 13
  • COM I
    ul. G. Zapolskiej 4
    sala nr 3, stanowisko nr 18 i 19
  • Sekretariat WZN
    ul. Kotlarska 41
    I piętro, pokój 101


Rozpatrywanie wniosków:

Wydział Zarządzania Należnościami
Dział Ulg
ul. Kotlarska 41
faks +48 71 777 70 98
- I piętro, pok. 106,
- I piętro, pok. 107,
tel. +48 71 777 73 14

Kto może wystąpić z wnioskiem / zainicjować sprawę:

  • osoba fizyczna,
  • osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą,
  • osoba prawna,
  • jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.


Godziny przyjmowania klientów:

  • Kancelaria UMW
    poniedziałek 7.45 – 15:45
    wtorek 7.45 – 15:45
    środa 7.45 – 15:45
    czwartek 7.45 – 15:45
    piątek 7.45 – 15:45
  • COP
    poniedziałek 8:00 – 17:15
    wtorek 8:00 – 17:15
    środa 8:00 – 17:15
    czwartek 8:00 – 17:15
    piątek 8:00 – 17:15
  • COM I i COM II
    poniedziałek 8:00 – 15:15
    wtorek 8:00 – 15:15
    środa 8:00 – 15:15
    czwartek 8:00 – 15:15
    piątek 8:00 – 15:15
  • Kancelaria WZN, Dział Ulg
    poniedziałek 7:45 – 15:45
    wtorek 7:45 – 15:45
    środa 7:45 – 15:45
    czwartek 7:45 – 15:45
    piątek7:45 – 15:45


Uwagi:

Rodzaje ulg o jakie można się ubiegać:

  • odroczenie terminu płatności lub rozłożenie zapłaty podatku na raty,
  • odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami,
  • umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę, opłaty


Udzielanie ulg na wniosek podatnika możliwe jest w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym i podejmowane jest w ramach uznania administracyjnego.
Udzielanie ulg w spłacie zobowiązań odbywa się w zgodzie z prawem Unii Europejskiej. Dział Ulg na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą może udzielić ulg w spłacie zobowiązań, które stanowią pomoc de minimis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) – bez konieczności notyfikacji Komisji Europejskiej, w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis.

Zgodnie z art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. f) i g) ustawy o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2077 z późn. zm.) tutejszy organ podatkowy podaje do publicznej wiadomości wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia oraz wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej.
Ww. wykazy sporządzane są za dany rok w terminie do 31 maja każdego roku.

Opłaty:
Od 1 stycznia 2012 r. obowiązuje opłata prolongacyjna.
Stawka tej opłaty weszła w życie na podstawie uchwały nr XIX/387/11 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 1 grudnia 2011 r. w sprawie wprowadzenia i ustalenia wysokości opłaty prolongacyjnej z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków oraz zaległości podatkowych stanowiących dochód Gminy Wrocław oraz art. 57 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. W przypadku udzielenia ulgi w postaci odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty czy odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami organ nalicza opłatę prolongacyjną zgodnie z przepisami § 11 i 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz.U. z 2005 r., Nr 165, poz. 1373 z późn. zm.);

Termin i sposób załatwienia sprawy:
Sprawy z wniosków o udzielanie ulg załatwiane są nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

Tryb odwoławczy:
Zgodnie z art. 220 Ordynacji podatkowej od decyzji organu podatkowego służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Zgodnie z art. 236 Ordynacji podatkowej na postanowienie organu podatkowego służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego .

Podstawa prawna:


Wymagane wnioski i dokumenty:

I. W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną, która nie jest przedsiębiorcą do wniosku należy dołączyć:

  • szczegółowy opis okoliczności powstania zaległości;
  • informację dotyczącą sytuacji materialnej i rodzinnej podatnika wraz z dokumentami potwierdzającymi wiarygodność przedstawionych informacji; w tym celu należy wypełnić druk „oświadczenia o stanie majątkowym”, który można pobrać osobiście w Dziale Ulg lub z pliku umieszczonego w części „załączniki”;
  • zaświadczenia o dochodach własnych i osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (odpowiednio: aktualne zaświadczenie z zakładu pracy, odcinek renty/emerytury, decyzja o przyznaniu zasiłku dla bezrobotnych i inne);
  • kopie rachunków (prognozy, naliczenia) opłat eksploatacyjnych za mieszkanie lub inny zajmowany lokal, orzeczenia o przyznanej pomocy materialnej;
  • opis innych posiadanych zaległości;
  • dowody potwierdzające argumenty zawarte we wniosku, a mające wpływ na rozpatrzenie sprawy.

II. W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną, która jest przedsiębiorcą, oprócz informacji wyżej wskazanych do wniosku należy dołączyć:

  • wypełniony formularz oświadczenia podmiotu o prowadzonej działalności gospodarczej, który można pobrać z pliku umieszczonego w części „załączniki”;
  • zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i informacje finansowe za okres 3 ostatnich lat podatkowych, sporządzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości w oparciu o przyjętą formę rozliczania dochodów;
  • wykaz należności oraz zobowiązań publiczno- i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji;
  • wskazać przeznaczenie wnioskowanej ulgi zgodnie z brzmieniem art. 67b § 1 Ordynacji podatkowej, która:
    - nie stanowi pomocy publicznej,
    - stanowi pomoc de minimis,
    stanowi pomoc publiczną ze wskazaniem odpowiednio art. 67b § 1 pkt 3 lit. a-m Ordynacji podatkowej.


W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:

  • wszystkich zaświadczeń o pomocy de mini mis, otrzymanych w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
  • informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de mini mis. Powyższe informacje przekazuje się na formularzu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de mini mis;
  • wypełnione oświadczenie o otrzymaniu/ nieotrzymaniu pomocy de minimis, które można pobrać z pliku umieszczonego w części „załączniki”.


W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie zgodnie z art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:

  • wszystkich zaświadczeń o pomocy de mini mis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanych w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
  • informacji wynikającej z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 121, poz. 810);
  • wypełnione oświadczenie Wnioskodawcy w zakresie ustalenia powiązań z innymi przedsiębiorstwami, które można pobrać z pliku umieszczonego w części „załączniki”;
  • wypełnioną informację o łączeniu, przejęciu lub powstaniu Wnioskodawcy w wyniku podziału, którą można pobrać z pliku umieszczonego w części „załączniki”;
  • wypełnione oświadczenie o otrzymaniu/ nieotrzymaniu pomocy de mini mis w rolnictwie lub rybołówstwie, które można pobrać z pliku umieszczonego w części „załączniki”.


W przypadku ubiegania się o pomoc inną niż de minimis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) konieczne jest wskazanie:

  • przeznaczenia pomocy, o którą Strona się ubiega zgodnie z katalogiem wynikającym z art. 67b § 1 pkt 3 ustawy – Ordynacja podatkowa;
  • informacji dotyczących Wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacji o otrzymanej pomocy publicznej, zawierających w szczególności wskazanie dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy i przeznaczenia, albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy zgodnie § 2 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie na formularzu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc de minimis, którego wzór określa załącznik nr 1 do powołanego rozporządzenia (Dz. U. z 2010r. Nr 53 poz. 312 ze zm.).


III. W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej do wniosku należy dołączyć:

  • szczegółowy opis okoliczności powstania zaległości;
  • informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat oraz informacja dodatkowa) za okres 3 lat obrotowych, w przypadku podmiotów zobowiązanych do ich sporządzania zgodnie ustawą z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r., poz. 1047 z późn. zm.) lub inne sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym;
  • informacje na temat wyniku finansowego uzyskanego w okresie bieżącego roku – do dnia złożenia wniosku (np. wstępna wersja bilansu, rachunków zysków i strat);
  • plan przychodów i wydatków na dany rok podatkowy;
  • wykaz należności oraz zobowiązań publiczno- i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji;
  • dowody potwierdzające argumenty zawarte we wniosku, a mające wpływ na rozpatrzenie sprawy;
  • wypełniony formularz oświadczenia podmiotu o prowadzonej działalności gospodarczej, który można pobrać z pliku umieszczonego w części „załączniki”;
  • wskazać przeznaczenie wnioskowanej ulgi zgodnie z brzmieniem art. 67b § 1 Ordynacji podatkowej, która:
    - nie stanowi pomocy publicznej,
    - stanowi pomoc de minimis,
    - stanowi pomoc publiczną ze wskazaniem odpowiednio art. 67b § 1 pkt 3 lit. a-m Ordynacji podatkowej.


W przypadku ubiegania się o pomoc de mini mis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) zgodnie z art. 37 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy informacji i załączników, o których mowa powyżej w części II



Załączniki:

Formularz oświadczenia podmiotu o prowadzonej działalności gospodarczej
Załącznik do rozporządzenia w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis
Oświadczenie Wnioskodawcy w zakresie ustalenia powiązań z innymi przedsiębiorstwami;
Informacja o łączeniu, przejęciu lub powstaniu Wnioskodawcy w wyniku podziału
Oświadczenie o nie otrzymaniu pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
Oświadczenie o otrzymaniu pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
Oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis
Oświadczenie o otrzymaniu pomocy de minimis
Informacja wynikająca z rozporządzenia w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych (administratorem danych jest Gmina Wrocław)