[start] [koniec]Sekretariat/Kancelaria 
50-138 Wrocław
ul. Kuźnicza 43-45
I piętro, pok. 8
tel. +48 71 799 69 00, 799 69 05
e-mail: wsp@um.wroc.pl

Dyrektor Wydziału: Agnieszka Cybulska-Małycha
Zastępca Dyrektora Wydziału: Monika Drobyszewska

Godziny pracy
Od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:45 do 15:45


Struktura:

  • Sekcja Organizacyjna
    tel. +48 71 799 69 23, 799 69 24
    tel. +48 71 799 69 28

  • Dział Regulacji Stanów Prawnych
    Kierownik: Jolanta Stańczyk
    tel. +48 71 799 69 03
    tel. +48 71 799 69 12, 799 69 13, 799 69 14
    tel. +48 71 799 69 15, 799 69 16, 799 69 17

  • Zespół Zarządzania Zasobem
    tel. +48 71 799 69 18, 799 69 19
    tel. +48 71 799 69 20, 799 69 21, 799 69 22

  • Dział Opłat za Użytkowanie Wieczyste
    Kierownik: Agnieszka Maj
    tel. +48 71 799 69 04
    • obręby Stare Miasto, Śródmieście
      tel. +48 71 799 69 07
    • obręb Krzyki
      tel. +48 71 799 69 06
    • obręb Fabryczna
      tel. +48 71 799 69 11
    • obręb Psie Pole
      tel. +48 71 799 69 29
    • nieruchomości wielolokalowe - obręb Krzyki
      tel. +48 71 799 69 08
    • nieruchomości wielolokalowe - pozostałe obręby
      tel. +48 71 799 69 09

Wydział Nieruchomości Skarbu Państwa realizuje zadania w zakresie:

  1. spraw dotyczących gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa przekazanymi ustawowo Prezydentowi, w szczególności:
    a) zbywania nieruchomości i nabywania nieruchomości do zasobu Skarbu Państwa,
    b) dokumentowania, regulacji stanów prawnych nieruchomości i ustanawiania oraz zmiany tytułów prawnych do nieruchomości, w tym prowadzenia spraw dotyczących roszczeń o ustanowienie lub zmianę tytułu prawnego do nieruchomości,
    c) prowadzenia postępowań w sprawach trwałego zarządu,
    d) prowadzenia spraw użytkowania wieczystego w tym aktualizacji i naliczania opłat z tego tytułu,
    e) naliczania opłat za korzystanie z nieruchomości bez tytułu prawnego,
    f) prowadzenia postępowań w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości,
    g) składania wniosków o ujawnienie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa,
    h) ustanawiania lub zmiany tytułów prawnych w trybie przepisów szczególnych,
    i) powierzania czynności zarządzania nieruchomościami licencjonowanym zarządcom,
    j) prowadzenia egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym w zakresie zadań realizowanych przez Wydział;
  2. prowadzenia postępowań w sprawach wywłaszczeń, zwrotów wywłaszczonych nieruchomości oraz związanych z tym odszkodowań, ustalania wysokości odszkodowań za drogi powstałe w wyniku podziału nieruchomości, wydawanie zezwoleń na zajęcie nieruchomości oraz wydawanie decyzji o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości;
  3. uzgadniania i udziału w ustalaniu wysokości odszkodowań za grunty, które w trybie art. 98 ustawy o gospodarce nieruchomościami przeszły na własność Skarbu Państwa pod drogi krajowe;
  4. prowadzenia rejestrów, ewidencji dotyczących nieruchomości wchodzących w skład zasobu oraz oddanych użytkowanie wieczyste;
  5. współpracy z pełnomocnikami prowadzącymi postępowania sądowe dotyczące zadań Wydziału;
  6. prowadzenia egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym w zakresie zadań realizowanych przez Wydział.

 

Sekcja organizacyjna realizuje zadania z zakresu:

  1. udzielania informacji klientom oraz kierowania ich do właściwych osób prowadzących sprawę,
  2. organizacji i obsługi spotkań przełożonego z klientami,
  3. analizy i kompletowania dokumentów niezbędnych do wystawiania faktur VAT lub not księgowych, wystawiania faktur VAT, korekt faktur, not księgowych z tytułu: umów dzierżaw, protokołów czasowego zajęcia terenu, pism obciążeniowych, aktów notarialnych

 


Dział Opłat za Użytkowanie Wieczyste realizuje zadania z zakresu:

  1. naliczania wysokości opłat rocznych za użytkowanie i współużytkowanie wieczyste gruntów, na podstawie otrzymanych aktów notarialnych, zawiadomień z ksiąg wieczystych i innych dokumentów,
  2. przyjmowania zgłoszeń użytkowników wieczystych dotyczących zmiany adresu zamieszkania lub doręczania korespondencji,
  3. aktualizacji wysokości opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów,
  4. zmian wysokości stawek procentowych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów,
  5. monitorowania sposobu korzystania z nieruchomości pozostających w użytkowaniu wieczystym.

Dział Regulacji Stanów Prawnych realizuje zadania z zakresu:

  1. postępowań administracyjnych o wydanie decyzji  w trybie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa
  2. postępowań administracyjnych o wydanie decyzji  o ustalenie odszkodowania z tytułu utraty prawa własności, użytkowania wieczystego, wygaśnięcia innych praw ustanowionych na nieruchomości w trybie przepisów szczególnych
  3. postępowań administracyjnych  o wydanie decyzji z urzędu / na wniosek   w sprawach trwałego zarządu: ustanowienie / wygaszenie/ przeniesienie między jednostkami organizacyjnymi Skarbu Państwa / aktualizacja opłat z tytułu trwałego zarządu / udzielanie bonifikat od opłat ,
  4. wykonywania nadzoru właścicielskiego nad prawidłowością wykonywania trwałego zarządu , wyrażanie zgód właścicielskich na najem, dzierżawę, użyczenie części nieruchomości będącej w trwałym zarządzie,
  5. prowadzenia postępowań administracyjnych o wydanie decyzji   w sprawach dotyczących wywłaszczenia, zwrotów wywłaszczonych nieruchomości,
  6. postępowań administracyjnych  o wydanie decyzji w przedmiocie udzielenia zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości
  7. postępowań administracyjnych  o wydanie decyzji o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości poprzez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości urządzeń infrastruktury służącej realizacji celów publicznych,
  8. postępowań administracyjnych  o wydanie decyzji o wydanie decyzji z urzędu albo na wniosek zobowiązującej do udostępnienia nieruchomości w celu wykonania konserwacji, remontu, usunięcia awarii;  decyzji zezwalającej na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej i zagrożenia powstaniem szkody,
  9. postępowań administracyjnych  w sprawie zwrotu własności gruntu pod budynkami znajdującymi się na działce wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego przekazanego Państwu,
  10. nadawania decyzjom rygoru natychmiastowej wykonalności, przeprowadzania wizji w terenie, przeprowadzania rozpraw administracyjnych,  regulacji wpisów w KW
  11. zlecanie oraz analiza operatów szacunkowych niezbędnych do wydania rozstrzygnięcia w prowadzonych postępowaniach,
  12. wydawanie zaświadczeń na podstawie art. 217 kpa

Zespół Zarządzania Zasobem realizuje zadania z zakresu:

  1. zbywania nieruchomości i nabywania nieruchomości do zasobu Skarbu Państwa,
  2. dokumentowania, regulacji stanów prawnych nieruchomości i ustanawiania oraz zmiany tytułów prawnych do nieruchomości, w tym prowadzenia spraw dotyczących roszczeń o ustanowienie lub zmianę tytułu prawnego do nieruchomości,
  3. naliczania opłat za korzystanie z nieruchomości bez tytułu prawnego
  1. ujawnianie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa,
  2. ustanawiania lub zmiany tytułów prawnych w trybie przepisów  szczególnych,
  3. powierzania czynności zarządzania nieruchomościami licencjonowanym zarządcom,
  4. prowadzenia egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym w  zakresie zadań realizowanych przez Wydział,
  5. ustanawiania służebności przesyłu,
  6. realizacja wniosków o udostępnienie informacji publicznej,
  7. uzgadniania i udziału w ustalaniu wysokości odszkodowań za grunty, które w trybie art.98 ustawy o gospodarce nieruchomościami przeszły na własność Skarbu Państwa pod drogi krajowe

Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Gminę Wrocław

Uwaga!
W zakresie tych z powyższych zadań, które obejmują w swoich ramach tytuły zobowiązaniowe dotyczące obszaru cywilonprawnych tytułów czasowych, istnieje możliwość otrzymywania faktur drogą elektroniczną.

Aby otrzymać fakturę drogą elektroniczną należy wypełnić i dostarczyć do Wydziału Nieruchomości Skarbu Państwa Urzędu Miejskiego Wrocławia stosowne oświadczenie i wygenerować dokument .pdf.
Wygenerowany dokument .pdf można wydrukować, podpisać i dostarczyć do Wydziału osobiście bądź pocztą tradycyjną lub podpisać podpisem elektronicznym i wysłać drogą elektroniczną wykorzystując funkcjonalność dostępną na stronie  eFakturowanie.


Procedury realizowane przez Wydział Nieruchomości Skarbu Państwa dostępne są w zakładce Poradnik Klienta