Akt małżeństwa - odpisy i zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | Akta stanu cywilnego |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Urząd Stanu Cywilnego |
Informacja |
Uwaga! - zmiana godzin i zakresu obsługi Klientów UMW. Przed wizytą w Urzędzie prosimy zapoznać się z informacją zamieszczoną na stronie: Organizacja pracy Urzędu.
|
Treść
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Z rejestru stanu cywilnego wydaje się :
- odpisy zupełne aktów stanu cywilnego,
- odpisy skrócone aktów stanu cywilnego,
- odpisy skrócone aktów stanu cywilnego na drukach wielojęzycznych,
- zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
- zaświadczenia o stanie cywilnym.
Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby składa się w dowolnym urzędzie stanu cywilnego na terenie całego kraju.
We Wrocławiu jest to:
Urząd Stanu Cywilnego
Dział Wydawania Odpisów i Zaświadczeń z Rejestru Stanu Cywilnego
ul. P. Włodkowica 20
parter, pok. 2
tel. +48 71 777 91 82
faks +48 71 777 91 52
e mail: usc@um.wroc.pl
Klienci Działu obsługiwani są według kolejności pobrania biletu w automacie biletowego systemu kolejkowego umiejscowionego na sali nr 2.
Odpis aktu stanu cywilnego i zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby mogą zostać wydane, na wniosek, w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Odpis aktu stanu cywilnego w formie elektronicznej może być wykorzystany wyłącznie w systemach informatycznych instytucji do których jest przekazywany. Wydruk takiego odpisu nie jest dokumentem urzędowym.
Jeśli odpis skrócony aktu stanu cywilnego ma być przedłożony w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, osoba uprawniona do pobrania odpisu aktu stanu cywilnego może, po złożeniu stosownego wniosku, otrzymać urzędowe tłumaczenie tego dokumentu sporządzone na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 2019r. o przedkładaniu niektórych dokumentów urzędowych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Wniosek można złożyć w następującej formie:
- osobiście w USC,
- listownie przez operatora pocztowego,
- za pomocą platformy ePUAP (https://epuap.gov.pl)
Wniosek składany w formie papierowej należy opatrzyć czytelnym podpisem.
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Odpisy aktów stanu cywilnego i zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby wydaje się na wniosek:
- osoby, której stan cywilny został w akcie stwierdzony,
- wstępnego (rodzica, dziadka, babci),
- zstępnego (dziecka, wnuka),
- rodzeństwa,
- małżonka,
- przedstawiciela ustawowego,
- opiekuna,
- sądu, prokuratora,
- organów administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
Odpisy i zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego mogą być również wydane na wniosek innych osób, niż wyżej wymienione, które wykażą w tym interes prawny oraz na wniosek organizacji społecznej, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny.
Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika.
Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.
Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek - piątek 8:00–16:15
Opłaty:
Wysokość opłaty skarbowej:
- odpis zupełny aktu stanu cywilnego – 33 zł,
- odpis skrócony aktu stanu cywilnego – 22 zł,
- odpis skrócony aktu stanu cywilnego na druku wielojęzycznym – 22 zł,
- zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby – 24 zł,
- pełnomocnictwo – 17 zł,
- tłumaczenie urzędowe - 17 zł.
Zwolnienia z opłaty skarbowej za wydanie odpisu lub zaświadczenia określa ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej.
Wolne od opłaty skarbowej jest złożenie pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Płatności można dokonać :
- gotówką lub kartą płatniczą w kasach automatycznych znajdujących się na parterze Urzędu Stanu Cywilnego,
- przelewem na konto:
Gmina Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8 50-141 Wrocław
PKO Bank Polski S.A. 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895 podając w tytule przelewu rodzaj dokumentu za który została uiszczona opłata skarbowa i kogo ten dokument dotyczy (np. odpis skrócony aktu małżeństwa Jana Nowaka).
Opłatę skarbową dokonaną z zagranicy przelewem bankowym międzynarodowym należy wpłacić na konto:
Gmina Wrocław
kod Swift (BIC) BPKOPLPW
IBAN PL 82 10205226 0000 6102 0417 7895
Płatności za tłumaczenie urzędowe można dokonać :
- gotówką lub kartą płatniczą w kasach znajdujących się na parterze Urzędu Stanu Cywilnego,
- przelewem na konto :
Gmina Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8 50-141 Wrocław
PKO Bank Polski S.A. 86 1020 5226 0000 6002 0428 8452 podając w tytule przelewu rodzaj dokumentu za który została uiszczona opłata skarbowa i kogo ten dokument dotyczy (np. tłumaczenie urzędowe odpisu skróconego aktu małżeństwa Jana Nowaka).
Płatność dokonaną z zagranicy przelewem bankowym międzynarodowym należy wpłacić na konto:
Gmina Wrocław
kod Swift (BIC) BPKOPLPW
IBAN PL 86 1020 5226 0000 6002 0428 8452
Termin i sposób załatwienia sprawy:
- odpisy aktów stanu cywilnego sporządzonych w USC we Wrocławiu - wydaje się niezwłocznie,
- odpisy aktów stanu cywilnego sporządzonych w innych USC przeniesione już rejestru stanu cywilnego - wydaje się niezwłocznie,
- odpisy aktów stanu cywilnego wymagające uprzedniego zamówienia w innym USC – wydaje się w terminie do 10 dni roboczych,
- zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby - wydaje się niezwłocznie, a w przypadkach wymagających prowadzenia postępowania wyjaśniającego – do 10 dni roboczych,
- tłumaczenie urzędowe wydaje się w terminie wyznaczonym dla wydania odpisu aktu stanu cywilnego, do którego ma być ono załączone.
Tryb odwoławczy:
Tryb odwoławczy występuje tylko w przypadku wydania decyzji odmownej. Odwołanie wnosi się do Wojewody Dolnośląskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Kierownika USC we Wrocławiu.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego.
Wymagane wnioski i dokumenty:
W przypadku ubiegania się o odpis aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby:
- wniosek,
- dokument wykazujący interes prawny - w przypadku osób, które nie są rodzicami, dziadkami, dziećmi, wnukami, rodzeństwem lub małżonkiem osoby, której akt dotyczy,
- oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika,
- oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk (skan wydruku) przelewu bankowego.
Jeśli dokumenty załączane do wniosku sporządzone zostały w języku obcym składa się je z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonanym przez:'
- tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości,
- tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG)
- konsula.
lub wraz z wielojęzycznym formularzem sporządzonym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1191 z dnia 6 lipca 2016r. w sprawie promowania swobodnego przepływu obywateli poprzez uproszczenie wymogów dotyczących przedkładania określonych dokumentów urzędowych w Unii Europejskiej.
W przypadku ubiegania się o tłumaczenie urzędowe odpisu skróconego aktu stanu cywilnego:
- wniosek,
- oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika,
- oryginał dowodu uiszczenia opłaty lub wydruk (skan wydruku) przelewu bankowego.