Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:

Wniosek można złożyć w następujący sposób:

  • przesłać drogą elektroniczną za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP znajdującej się pod adresem: /umwroclaw/SkrytkaESP;
  • przesłać drogą pocztową na adres Urzędu,
  • złożyć osobiście w siedzibie Urzędu:
    • Kancelaria Ogólna UMW
      pl. Nowy Targ 1-8
      parter, pokój 5
    • Filia Kancelarii UMW
      ul. G. Zapolskiej 4
      parter, sala nr 4, stanowisko 6,7
    • COP
      ul. Kotlarska 41
    • COM I
      ul. G. Zapolskiej 4,
      sala nr 3, stanowisko 16, 17, 18
    • Sekretariat WZN
      ul. Kotlarska 41
      I piętro, pokój 101

Rozpatrywanie wniosków:

Wydział Zarządzania Należnościami (https://bip.um.wroc.pl/contents/content/221/3204)
Dział Ulg
ul. Kotlarska 41
I piętro
tel. +48 71 777 73 51
faks +48 71 777 70 98

W sprawie ulgi w zakresie kosztów egzekucyjnych: Wydział Zarządzania Należnościami, Dział Egzekucji Należności Pieniężnych, ul. Bogusławskego 8,10.

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

  • osoba fizyczna,
  • osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą,
  • osoba prawna,
  • jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.

Godziny przyjmowania klientów:

  • Kancelaria UMW
    poniedziałek - piątek 7.45 – 15:45
  • COP
    poniedziałek – piątek 8:00 – 17:15
  • COM I
    poniedziałek - piątek 8:00 – 15:15

Rodzaje ulg o jakie można się ubiegać:

  • umorzenie w całości albo w części należności,
  • odroczenie terminu spłaty należności (we wniosku należy wskazać datę, do której ma nastąpić odroczenie),
  • rozłożenie na raty spłaty należności (we wniosku należy wskazać ilość, wysokość i termin uiszczania rat).

Uwaga: Możliwość odroczenia nie dotyczy kosztów egzekucyjnych powstałych w toku prowadzonego postępowania egzekucyjnego.

Udzielanie ulg na wniosek strony możliwe jest  w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem strony, interesem publicznym, względami społecznymi lub gospodarczymi i podejmowane jest w ramach uznania administracyjnego. Udzielanie ulg w spłacie zobowiązań odbywa się w zgodzie z prawem Unii Europejskiej. Dział właściwy do rozpatrzenia wniosku  na wniosek strony będącej przedsiębiorcą może udzielać ulg w spłacie zobowiązań, które stanowią pomoc de minimis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie). We wniosku należy określić rodzaj pomocy, o jaką strona występuje.

Opłaty:

Opłata skarbowa od wydanej decyzji wynosi 10 zł.

Uwaga: brak opłaty w przypadku wniosku o udzielenie ulgi z tytułu kosztów egzekucyjnych.

Opłatę skarbową można uiścić bezgotówkowo na konto Gminy Wrocław w PKO BP S.A. nr 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895.

Opłata skarbowa za złożenie w organie administracji publicznej dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wpisu lub kopii - 17,00 zł

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Sprawy z wniosków o udzielanie ulg, załatwiane są nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

Tryb odwoławczy:

  • Zgodnie z art. 127 Kodeksu postępowania administracyjnego od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
  • Zgodnie z art. 141 Kodeksu postępowania administracyjnego na postanowienie organu służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
  • Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
  • Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;

Wymagane wnioski i dokumenty:

  • Pisemny wniosek wraz z uzasadnieniem oraz dokumentacją dowodową. We wniosku o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązania należy przedstawić swoją sytuację finansowo-ekonomiczną oraz powód, dlaczego należność nie może zostać zapłacona. Jednocześnie należy wskazać tytuł należności, okres, którego dotyczy ulga oraz rodzaj wnioskowanej ulgi. 
  • Dokumentacja dowodowa:
    1. W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną do wniosku należy dołączyć:
      • opis aktualnej sytuacji finansowej i rodzinnej wnioskodawcy wraz z dokumentami potwierdzającymi wiarygodność przedstawionych informacji, w tym celu należy wypełnić druk „oświadczenia o stanie majątkowym” (plik do pobrania na dole strony),
      • zaświadczenia o dochodach własnych i osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (odpowiednio: aktualne zaświadczenie z zakładu pracy, odcinek renty/emerytury, decyzja o przyznaniu zasiłku dla bezrobotnych i inne),
      • kopie rachunków opłat eksploatacyjnych za mieszkanie lub inny zajmowany lokal,
      • orzeczenia o przyznanej pomocy materialnej z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
      • opis innych posiadanych zaległości (kredyty, pożyczki, itp.),
      • kserokopię mandatu karnego (dotyczy wniosku w sprawie udzielenia ulgi w zakresie mandatu SM),
      • wszelkich innych dokumentów uzasadniających przyznanie ulgi (np. zaświadczenia lekarskie itp.).
    2. W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną, która jest przedsiębiorcą, oprócz informacji wyżej wskazanych do wniosku należy dołączyć:
      • oświadczenie podmiotu o prowadzonej działalności gospodarczej (plik do pobrania na dole strony);
      • zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i informacje finansowe za okres 3 ostatnich lat podatkowych sporządzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości w oparciu o przyjętą formę rozliczenia dochodów;
      • informacje finansowe za najbardziej aktualny okres bieżącego roku – do dnia złożenia wniosku;
      • wykaz przeterminowanych należności oraz zobowiązań publiczno- i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji;
      • zaświadczenie/ oświadczenie o otrzymanej/braku pomocy de minimis w roku bieżącym oraz dwóch poprzedzających latach (plik do pobrania na dole strony),
      • zaświadczenie/ oświadczenie o otrzymanej/braku pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie w roku bieżącym oraz dwóch poprzedzających latach (plik do pobrania na dole strony),
      • w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis -  formularz informacji, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (plik do pobrania na dole strony),
      • w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie – informacje wynikające z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (plik do pobrania na dole strony),  informacje o łączeniu, przejęciu lub powstaniu Wnioskodawcy w wyniku podziału (plik do pobrania na dole strony), oświadczenie Wnioskodawcy w zakresie ustalenia powiązań z innymi przedsiębiorstwami (plik do pobrania na dole strony).
    3. W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej do wniosku należy dołączyć:
      • oświadczenie podmiotu o prowadzonej działalności gospodarczej (plik do pobrania na dole strony);
      • dokumentację obrazującą kondycję finansową wnioskodawcy, w tym sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i start oraz informacja dodatkowa) za okres 3 ostatnich lat obrotowych sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości;
      • informacje na temat wyniku finansowego uzyskanego w okresie bieżącego roku – do dnia złożenia wniosku (np. wstępna wersja bilansu, rachunków zysków i strat);
      • wykaz przeterminowanych należności oraz zobowiązań publiczno- i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji;
      • plan przychodów i wydatków na dany rok podatkowy;
      • zaświadczenie/ oświadczenie o otrzymanej/braku pomocy de minimis w roku bieżącym oraz dwóch poprzedzających latach (plik do pobrania na dole strony);
      • zaświadczenie/ oświadczenie o otrzymanej/braku pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie w roku bieżącym oraz dwóch poprzedzających latach (plik do pobrania na dole strony);
      • w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis -  formularz informacji, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (plik do pobrania na dole strony),
      • w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie – informacje wynikające z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (plik do pobrania na dole strony),  informacje o łączeniu, przejęciu lub powstaniu Wnioskodawcy w wyniku podziału (plik do pobrania na dole strony), oświadczenie Wnioskodawcy w zakresie ustalenia powiązań z innymi przedsiębiorstwami (plik do pobrania na dole strony).

W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) zgodnie z art. 37 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy właściwych informacji i załączników, o których mowa powyżej.

Złożenie wniosku o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązania zawierającego błędy (np. niepodpisanego, bez wymaganych załączników) skutkować będzie wezwaniem do ich usunięcia i tym samy wydłuży termin jego rozpatrzenia. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości w zakresie złożenia właściwych informacji oraz dokumentów zalecany jest kontakt telefoniczny.



Załączniki:

Oświadczenie o stanie majątkowym
Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych (administratorem danych jest Gmina Wrocław)