Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:

Złożenie wniosku:

  • Kancelaria Ogólna UMW
    pl. Nowy Targ 1-8
    parter, pokój 5
  • Filia Kancelarii UMW
    ul. G. Zapolskiej 4
    parter, sala nr 4, stanowisko 6,7
  • COP
    ul. Kotlarska 41
  • COM II
    pl. Nowy Targ 1-8, stanowisko 13
  • COM I
    ul. G. Zapolskiej 4,  sala nr 3, stanowisko 18, 19
  • Sekretariat WZN
    ul. Kotlarska 41
    I piętro, pokój 101


Rozpatrywanie wniosków:
Wydział Zarządzania Neleżnościami
Dział Ulg
ul. Kotlarska 41
faks +48 71 777 70 98

  • I piętro, pokój 107
    tel. 71 777 71 98, 71 777 73 16, 71 777 74 53
  • I piętro, pokój 108
    tel. 71 777 73 14, 71 777 81 94
  • I piętro, pokój 110
    tel. 71 777 94 36, 71 777 80 57
  • IV piętro, pokój 410,
    tel. 71 777 81 18, 71 777 85 22


Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

  • osoba fizyczna
  • osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą
  • osoba prawna
  • jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej


Godziny przyjmowania klientów:

  • Kancelaria, WZN, Dział Ulg
    poniedziałek 7:45—15:45
    wtorek 7:45—15:45
    środa 7:45—15:45
    czwartek 7:45—15:45
    piątek 7:4—15:45
  • COM I, COM II, COP
    poniedziałek 8:00–17:15
    wtorek 8:00–17:15
    środa 8:00–15:15
    czwartek 8:00–17:15
    piątek 8:00–17:15


Uwagi:
Udzielanie ulg na wniosek podatnika możliwe jest w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym i podejmowane jest w ramach uznania administracyjnego. 

Udzielanie ulg w spłacie zobowiązań odbywa się w zgodzie z prawem Unii Europejskiej. Dział Ulg na wniosek podatnika będącego przedsiębiorcą może udzielać ulg w spłacie zobowiązań, które stanowią pomoc de minimis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) – bez konieczności notyfikacji Komisji Europejskiej, w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis.

Opłaty:
Od 1 stycznia 2012 r. obowiązuje opłata prolongacyjna.
Stawka tej opłaty weszła  w życie na podstawie uchwały nr XIX/387/11 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 1 grudnia 2011 r. w sprawie wprowadzenia i ustalenia wysokości opłaty prolongacyjnej z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków oraz zaległości podatkowych stanowiących dochód Gminy Wrocław oraz art. 57 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa i wynosi 50% stawki odsetek za zwłokę, ogłaszanej na podstawie art. 56 § 3 Ordynacji podatkowej.
W przypadku udzielenia ulgi w postaci odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty czy odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami organ nalicza opłatę prolongacyjną zgodnie                         z przepisami § 11 i 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz.U. Nr 165, poz. 1373 ze zm.).

Termin i sposób załatwienia sprawy:
Sprawy z wniosków o udzielanie ulg, załatwiane są nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

Tryb odwoławczy:
Zgodnie z art. 220 Ordynacji podatkowej od decyzji organu podatkowego służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.Zgodnie z art. 236 Ordynacji podatkowej na postanowienie organu podatkowego służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.)
  • Uchwała nr XIX/387/11 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 1 grudnia 2011 r. w sprawie wprowadzenia i ustalenia wysokości opłaty prolongacyjnej z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków oraz zaległości podatkowych stanowiących dochód Gminy Wrocław
  • Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.)
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń                 o pomocy de minimis i pomocy de minimis  w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 354 ze zm.)
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z dnia 24.12.2013 r.)
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z dnia 24.12.2013 r.)
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190/45 z dnia 28.06.2014 r.)

 

Wymagane wnioski i dokumenty:

 I. W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną, która nie jest przedsiębiorcą do wniosku należy dołączyć:

  • szczegółowy opis okoliczności powstania zaległości
  • informację dotyczącą sytuacji materialnej i rodzinnej podatnika wraz z dokumentami potwierdzającymi wiarygodność przedstawionych informacji; w tym celu należy wypełnić druk „oświadczenia o stanie majątkowym”, który można pobrać osobiście  w Dziale Ulg lub z pliku umieszczonego  w części „załączniki”
  • zaświadczenia o dochodach własnych i osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (odpowiednio: aktualne zaświadczenie z zakładu pracy, odcinek renty/emerytury, decyzja o przyznaniu zasiłku dla bezrobotnych i inne)
  • kopie rachunków opłat eksploatacyjnych za mieszkanie lub inny zajmowany lokal, orzeczenia o przyznanej pomocy materialnej z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej;
  • opis innych posiadanych zaległości
  • dowody potwierdzające argumenty zawarte we wniosku, a mające wpływ na rozpatrzenie sprawy

II. W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną, która jest przedsiębiorcą,  oprócz informacji wyżej wskazanych do wniosku należy dołączyć:

  • wypełniony formularz oświadczenia podmiotu o prowadzonej działalności gospodarczej,  który można pobrać z pliku umieszczonego w części „załączniki”
  • zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i informacje finansowe  za okres 3 ostatnich lat podatkowych, sporządzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości w oparciu o przyjętą formę rozliczenia dochodów
  • wykaz należności oraz zobowiązań publiczno- i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji
  • wskazać przeznaczenie wnioskowanej ulgi zgodnie z brzmieniem art. 67b § 1 Ordynacji podatkowej, która:
    - nie stanowi pomocy publicznej,
    - stanowi pomoc de minimis,
    - stanowi pomoc publiczną ze wskazaniem odpowiednio art. 67b § 1 pkt 3 lit. a-m Ordynacji podatkowej;

W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tj. Dz. U.   z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.), podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem   o udzielenie pomocy:

  • wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, otrzymanych w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu  2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
  • informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis. Powyższe informacje przekazuje się na formularzu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis,
  • wypełnione oświadczenie o otrzymaniu/ nieotrzymaniu pomocy de minimis, które można pobrać z pliku umieszczonego w części „załączniki”.

W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie zgodnie z art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.), podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem  o udzielenie pomocy:

  • wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanych     w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej  w tym okresie, albo oświadczenia  o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie
  • informacji wynikającej z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o  pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 121, poz. 810)
  • wypełnione oświadczenie Wnioskodawcy w zakresie ustalenia powiązań z innymi przedsiębiorstwami, które można pobrać  z pliku umieszczonego w części „załączniki”
  • wypełnioną informację o łączeniu, przejęciu lub powstaniu Wnioskodawcy w wyniku podziału, którą można pobrać z pliku umieszczonego w części „załączniki”
  • wypełnione oświadczenie o otrzymaniu / nieotrzymaniu pomocy de minimis, które można pobrać z pliku umieszczonego w części „załączniki”

W przypadku ubiegania się o pomoc inną niż de minimis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) konieczne jest wskazanie:

  • przeznaczenia pomocy, o którą Strona się ubiega zgodnie z katalogiem wynikającym z art. 67b § 1 pkt 3 ustawy – Ordynacja podatkowa;
  • informacji dotyczących wnioskodawcy  i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacji o otrzymanej pomocy publicznej, zawierających w szczególności wskazanie dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy i przeznaczenia, albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy zgodnie § 2 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie na formularzu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc de minimis, którego wzór określa załącznik nr 1 do powołanego rozporządzenia (Dz. U. z 2010r. Nr 53 poz. 312 ze zm.).

III. W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną  nieposiadającą osobowości prawnej do wniosku należy dołączyć:

  • szczegółowy opis okoliczności powstania zaległości
  • informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat oraz informacja dodatkowa) za okres 3 lat obrotowych, w przypadku podmiotów zobowiązanych do ich sporządzania zgodnie  z ustawą z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 330 ze zm.) lub inne sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym
  • informacje na temat wyniku finansowego uzyskanego w okresie bieżącego roku – do dnia złożenia wniosku (np. wstępna wersja bilansu, rachunków zysków i strat)
  • plan przychodów i wydatków na dany rok podatkowy
  • wykaz należności oraz zobowiązań publiczno- i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji
  • dowody potwierdzające argumenty zawarte we wniosku, a mające wpływ  na rozpatrzenie sprawy
  • wypełniony formularz oświadczenia podmiotu o prowadzonej działalności gospodarczej, który można pobrać z pliku umieszczonego w części „załączniki”;
  • wskazać przeznaczenie wnioskowanej ulgi zgodnie z brzmieniem art. 67b § 1 Ordynacji podatkowej, która:
    - nie stanowi pomocy publicznej
    - stanowi pomoc de minimis
    - stanowi pomoc publiczną ze wskazaniem odpowiednio art. 67b § 1 pkt 3 lit. a-m Ordynacji podatkowej;

W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) zgodnie z art. 37 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tj. Dz. U.  z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.), podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem  o udzielenie pomocy informacji i załączników,  o których mowa powyżej w części II.

Rodzaje ulg o jakie można się ubiegać:

  • odroczenie terminu płatności lub rozłożenie zapłaty podatku na raty
  • odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami,
  • umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę, opłaty prolongacyjnej