Urząd Miejski Wrocławia
pl. Nowy Targ 1-8
50-141 Wrocław

tel. +48 71 777 77 77
faks +48 71 777 86 55

e-mail: kum@um.wroc.pl


NIP 896-10-03-529
REGON 001094670
Identyfikator gminy TERYT: 026401 1

Akt urodzenia – sporządzenie aktu urodzenia dziecka pochodzącego z małżeństwa – rejestracja noworodka

XML A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

Szczegóły

Kategoria sprawy Akta stanu cywilnego

Komórka odpowiedzialna Urząd Stanu Cywilnego

Treść

Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Rejestracja narodzin dziecka następuje w urzędzie stanu cywilnego na terenie działania którego miał miejsce fakt narodzin.

We Wrocławiu jest to:
Urząd Stanu Cywilnego
Dział Rejestracji Urodzeń
ul. P. Włodkowica 20
I piętro, pokój 15,17
tel. +4871 777 99 55, 71 777 99 64, 777 99 65

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Podstawą sporządzenia aktu urodzenia dziecka jest karta urodzenia dziecka.

Karta urodzenia dziecka przekazywana jest do urzędu stanu cywilnego bezpośrednio przez oddziały noworodków.
Rodzice dziecka otrzymują w szpitalu, po urodzeniu dziecka, informację gdzie i w jakim terminie mogą zgłosić się w sprawie sporządzenia aktu urodzenia dziecka.

Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonują :

  • matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych
  • matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych
  • w pozostałych przypadkach – przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki


Zgłoszenia urodzenia dziecka można dokonać przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo musi być udzielone na piśmie, opatrzone datą sporządzenia i wskazywać kto kogo do jakiej czynności upoważnia.

Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek 8:00–16:15
wtorek 8:00–16:15
środa 8:00–16:15
czwartek 8:00–16:15
piątek 8:00–16:15

Uwagi:
Osoba zgłaszająca urodzenie składa oświadczenie o wyborze nie więcej niż dwóch imion dla dziecka. Wybrane imię lub imiona nie mogą być zamieszczone w akcie w formie zdrobniałej oraz nie mogą mieć charakteru ośmieszającego lub nieprzyzwoitego. Niezależnie od obywatelstwa i narodowości rodziców dziecka wybrane imię lub imiona mogą być imionami obcymi. Można wybrać imię, które nie wskazuje na płeć dziecka, ale w powszechnym znaczeniu jest przypisane do danej płci. 

Jeżeli zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje pełnomocnik, w pełnomocnictwie należy wskazać imiona, jakie maja być wpisane do aktu urodzenia dziecka.

Kierownik USC rejestrując noworodka nadaje mu numer Pesel oraz dokonuje zameldowania na adres wskazany przez rodziców.

Opłaty:
Sporządzenie aktu urodzenia dziecka oraz odpis skrócony aktu urodzenia dziecka wydawany po rejestracji są wolne od opłaty skarbowej.

Opłacie skarbowej w wysokości  17 zł podlegać będzie pełnomocnictwo, za wyjątkiem pełnomocnictw udzielonych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, które zwolnione są z opłaty skarbowej.

Płatności można dokonać :

  • gotówką lub kartą płatniczą w kasach automatycznych znajdujących się na parterze Urzędu Stanu Cywilnego
  • przelewem na konto : 
    Gmina Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8 50-141 Wrocław 
    PKO Bank Polski S.A. 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895 podając w tytule przelewu dane pełnomocnika i zakres pełnomocnictwa 


Termin i sposób załatwienia sprawy:

Rodzice dziecka otrzymują w szpitalu, po urodzeniu dziecka, informację o wymaganych dokumentach oraz o terminie w jakim mają zgłosić się do USC celem rejestracji dziecka.
Wskazanie terminu ma charakter organizacyjny. Rodzice, przyjmowani są zgodnie z wyznaczonym terminem i godziną.

Rejestrację narodzin  dziecka w terminie wcześniejszym niż wyznaczony należy uprzednio uzgodnić telefonicznie, mailowo lub osobiście w Dziale Urodzeń.

Zgłoszenie się do rejestracji narodzin dziecka w terminie innym niż wskazany w informacji ze szpitala, może wiązać się z koniecznością oczekiwania w kolejce.

Tryb odwoławczy:
Nie występuje.

Podstawa prawna:


Wymagane wnioski i dokumenty:
W celu zarejestrowania dziecka należy przedłożyć:

  • dokument tożsamości osoby zgłaszającej urodzenie dziecka
  • kserokopia dokumentu tożsamości współmałżonka
  • w przypadku działania przez pełnomocnika – dokument tożsamości pełnomocnika, oryginał lub urzędowo potwierdzony odpis pełnomocnictwa wraz z oryginałem dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydrukiem przelewu bankowego.

Powiadom znajomego

Powiadom znajomego

* Pole wymagane

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij